weby pro nejsevernější čechy

Socha svatého Jana Nepomuckého na křižovatce ulic Skladatele Kopřivy a Na Plevně v Cítolibech

Článek je součástí seriálu Sochy, skulptury, statue, reliéfy, památníky

V mírné zatáčce na křižovatce ulic Skladatele Kopřivy a Na Plevně v Cítolibech, kde odbočuje bezejmenná ulička k místnímu hřbitovu, stojí před plotem domu čp. 106 socha svatého Jana Nepomuckého.

Na obecním webu:

Návštěvníka Cítolib jistě překvapí množství soch, které se nacházejí v prostoru návsi. Je to poněkud zvláštní, památkářské baroko. Jen polovina plastik totiž pochází z Cítolib a ani všechny zdejší nestojí na původních místech. Několik soch sem bylo přeneseno z míst, kde jim hrozila zkáza. Částečně to vypadá, jako by chtěly orgány památkové péče Cítolibům nahradit všechny ztráty a škody, které jim zub času přinesl. Původními cítolibskými plastikami na návsi jsou sv. Barbora, sv. Linhartsv. Prokop. Další místní sochou, jejímž původním umístěním si můžeme být jisti, je sv. Jan Nepomucký na křižovatce cest na Líšťany a Brloh. Pochází z roku 1770 a na soklu má pachtovský erb.

Socha je kulturní památkou:

Pískovcová plastika z roku 1770. Na dvou stupních sokl se sbíhavými stěnami, po stranách čabrakové motivy. Světec v kontrapostu levé nohy, bez biretu, s železným kruhem s hvězdami kolem hlavy, na prsou krucifix. U nohou sedí andílek s biretem na kolenou.

Jedná se o citolibskou památku, která se nachází stále na původním místě. Autor sochy je neznámý, donátorem byl, dle aliančního znaku na podstavci, majitel citolibského panství Arnošt Karel Pachta z Rájova a jeho čtvrtá manželka Anna Marie Esterházy z Galanty.

Socha se nachází na jižním okraji obce, na křižovatce hlavní přímé silnice do Líšťan a odbočky do Brlohu. Umístěna je na malém travnatém rovinném pozemku, sevřena mezi úzkým chodníkem, nárožím štítové stěny koncového řadového domu č. p. 106 a oplocením jeho přidružené trojúhelné parcely. Při jejím severozápadním nároží je vsazen kamenný patník.

Celek se skládá z vyššího architektonicky článkovaného podstavce, rozvinutého plintu sochy a vlastní figury v životní velikosti. Dílo je zhotovené z měkkého jemnozrnného pískovce, pravděpodobně se sníženým podílem křemene. Obruč svatozáře s hvězdami kolem hlavy je kovová, zlacená.

Soklová partie podstavce je vyšší, hranolová, třístupňová, s pravoúhle okosenými rohy. Na druhém, vyšším stupni je zpředu vrypem vymezené vodorovně obdélné prázdné zrcadlo s rohy okosenými čtvrtobloučky. Shodná, avšak svislá zrcadla člení lehce kónický dřík podstavce, s nárožími rovněž okosenými. V čelním zrcadle je reliéfně vyveden alianční znak donátorů. Je tvořen korunovanou kartuší, ve které je umístěn vlevo (z čelního pohledu) pachtovský znak – v oválném štítě vpravo hledící orlice se štítkem na prsou, ve štítku torzálně dochovaný korunovaný lev, vpravo (z čelního pohledu) znak Esterházyů – v oválném štítě na koruně okřídlený kůň, který nese v předních nohou kytici a meč. Vlastní socha je postavena na vyšší, článkováním rozvinutý plintus. Na plint vlevo je posazena postava malého chlapce. Putti přidržuje na klíně světcův biret, prst pravé ruky drží před ústy v gestu mlčení. Vlastní socha Jana Nepomuckého stojí v mírném kontrapostu. Světec drží na levé ruce krucifix. Latinský kříž je ztvárněn jako „živé dřevo“, tedy jako kulatina se suky a letokruhy. Jan ke krucifixu sklání hlavu. Pravou ruku má položenou na prsou, snad dříve přidržovala palmovou ratolest. Oděn je v klasický kněžský šat, hlavu má prostovlasou, doplněnou pětihvězdičkovou svatozáří.

Jedná se o poměrně kvalitní kamenosochařské dílo, které nenahraditelným způsobem doplňuje prostředí obce Cítoliby. I když nejde o citolibskou památku nejstarší a nejhodnotnější, je její historický význam nenahraditelný. Jedná se totiž o objekt dochovaný na původním autentickém místě, zároveň připomíná pro Cítoliby jednu z nejvýznamnějších historických epoch, a to barokní dobu Arnošta Karla Pachty z Rájova.

Původní evidenční list památky:

1967: Socha na konci obce na rozcestí. Na dvou stupních sokl se zbíhavými stěnami. Na přední alianční znak a letopočet 1770, na postranních (dnes již jen na levé) připevněny čabrakové motivy. Na vyklenuté římse soklu podnož s lasturou vpředu. Světec v kontrapostu levé nohy, bez biretu a s železnou korunou s hvězdami (již jen 3) kolem hlavy, na prsou krucifix. U nohou sedící andílek drží na kolenou biret.
Velmi rozryté boční stěny soklu. Jinak v dosti dobrém stavu.

Cítolibský zpravodaj 02.2001:

Cítolibský zpravodaj 02.2003:

Cítolibský zpravodaj 01.2006:

Cítolibský zpravodaj 02.2006:

Tagy