weby pro nejsevernější čechy

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Opočně

Článek je součástí seriálu Kostely, kaple, chrámy, hrobky, mauzolea

V centru obce Opočno u Loun stojí kostel Nanebevzetí Panny Marie.

Na wiki:

Římskokatolický farní kostel Nanebevzetí Panny Marie v Opočně je sakrální stavba stojící v jihovýchodní části obce, jižně od návsi. Od roku 1964 je kostel chráněn jako kulturní památka.

Původně gotický kostel se poprvé připomíná v roce 1358 jako farní. Z této doby pochází pouze sakristie, která tvoří přízemní část pozdější věže. Profil žeber klenby sakristie, charakter klenebních konzol a hrotitá klenební čela odpovídají stylu poloviny 14. století. Její dataci starší literaturou do přelomu 13. a 14. století je třeba odmítnout jako neopodstatněnou. Stavebníky kostela mohli být Hrzek a Jan z Opočna, patroni kostela v uvedeném roce 1358. Naznačuje to i erb s figurou hříče, umístěný na svorníku klenby presbytáře. Tento erb používali rytíři z Opočna.

V 15. století a až do roku 1588 vlastnili Opočno Novohradští z Kolovrat. Oni i další majitelé panství, Vřesovcové, kostel užívali jako rodové pohřebiště, nekropoli.

Nově byl kostel postaven v letech 1710–1714. Vysvěcen byl 3. prosince 1714. 24. března 1802 vypukl v Opočně rozsáhlý požár, který kostel značně poškodil. V dalších dvou letech proběhly jeho opravy, při nichž byla vystavěna současná věž.

Kostel je barokní, jednolodní obdélná stavba, která má užší obdélný, oble uzavřený presbytář. Po severní straně se nachází hranolová věž, po jižní straně kostela je obdélná barokní sakristie. Západní průčelí má tři osy a je se středním rizalitem a lizénovými rámci. Průčelí je ukončené štítem s postranními volutovými zdmi a trojúhelníkovým nástavcem. Ve štítu se nachází nika se sochou sv. Anny Samotřetí. Portál kostela je obdélný. Boční fasády mají horizontální lizénové pásy a segmentově zakončená okna. Hranolová věž má v přízemí zesílená nároží. V nejvyšším patře má věž velká, polokruhově ukončená okna.

Presbytář je sklenut dvěma poli valené klenby s lunetami a členěn je pilastry. Triumfální oblouk je polokruhový. Loď má v klenbě tři pole placky s pásy, které se sbíhají na přízední pilíře s lizénami. V západní části kostela je zděná kruchta na dvou pilířích. Sakristie má plochý strop. V podvěží se nachází čtvercová prostora, původní sakristie, která je sklenutá gotickou křížovou žebrovou klenbou s figurálními konzolami a okrouhlým svorníkem s tesaným znakem, který pochází z období kolem roku 1350.

Hlavní oltář je pseudobarokní z roku 1846 se sochami sv. Petra a sv. Pavla, dále s obrazem Nanebevzetí Panny Marie z 19. století a soškou Panny Marie z 18. století. Boční oltáře svatého Josefa a svaté Anny jakož i kazatelna jsou pseudorománské z 19. století. Kamenná křtitelnice je barokní z 18. století. V podvěží je umístěn náhrobník Šebestiána a Jana Ilburka z Vřesovic z let 1567 a 1596.

Varhany z roku 1737 vzaly za své při požáru v roce 1802. V roce 1816 je nahradil nový nástroj z dílny varhanáře Jana Matěje Gutha z Čisté. V roce 1900 přestavěla varhany do nynější podoby firma Rejna a Černý z Prahy. Naposledy byla varhany restaurovány roku 1995.

Na webu obce:

Ve 14. století byla ves samostatným vladyckým statkem s panský sídlem. Vladykové z Opočna měli ve znaku hříč, což byla ostruha se třemi hroty (ta je také znázorněna na klenbě v přízemí kostelní věže). … V letech 1710 – 1713 došlo v Opočně k přestavbě a rozšíření starého gotického kostela, který snad předtím vyhořel. … Za vlády panovníka Josefa II. byl také zrušen starý hřbitov, který se rozkládal okolo kostela. Rok 1802 se do historie Opočna zapsal černým písmem. Tehdy v domě č.p. 15 vypukl požár, který následně zachvátil velkou část obce a zničil tu šest hospodářství, školu, čtyři menší domky a kostel. Živelných pohrom obec v budoucnu postihlo ještě několik, žádná se však svým rozsahem požáru z roku 1802 nepřiblížila.

Památkový katalog:

Původně gotický kostel byl zbarokizován v letech 1710-13 a znovu přestavěn 1802-3. Má bezvěžové průčelí s edikulovým volutovým štítem, uprostřed desky nika se sochou. Robustnější věž je přičleněna k presbytáři ze severu, je zakončena stanovou mansardou.

Pozdně barokní kostel, doplněný ohradní zdí, je díky své velikosti a umístění v centru obce přirozenou pohledovou dominantou; jasná a čitelná dispozice stavby je doplněna exkluzivním barokním mobiliářem, který je součástí památkové hodnoty stavby, a honosně provedenou výmalbou interiéru; kromě vnitřního vybavení si pozornost zaslouží i soubor dochovaných dlažeb a táhla, jejichž závity jsou ukryty za náročně provedenými reliéfními štítky; ne zcela obvyklé (v prostředí Lounska) je ztrojení vazeb v krovu nad lodí, cenné jsou rovněž relikty původní středověké stavby v podvěží (sakristii).

kostel Nanebevzetí Panny Marie

Původně gotický kostel byl nově postaven ve vrcholně barokním období, avšak zůstala zachována spodní část věže. Jednolodní kostel má oble uzavřený presbytář, na severu hranolovou věž a na jihu sakristii. Průčelí člení lizénové rámy a otvory v šambránách.

ohradní zeď

Zděná omítaná ohradní zeď vymezuje areál kostela Nanebevzetí Panny Marie. Zeď je prolomena brankami.

Původní evidenční list památky:

Obdélná stavba s průčelním vchodem a malým schodištěm. Nad vchodem hladký dřev. kříž. V barok. štítě nika se silně poškozenou sedící figurou (asi Pietou). Široká loď má fasádu zdobenou hlad. pilastry+ užší odsazené kněžiště má na již. straně přistavěnou sakristii, k sever. boku širokou čtverhrannou věž. Střechy věže mansardová, lodi sedlová a kněžiště valbová, kryty taškami. Obdélná dosti vysoko položená okna lodi a kněžiště zaklenuta segmentově. Vnitřní prostor lodi zdobí plastické pilastry s hlavicemi; každé pole je sklenuto českou plackou. Nad vchodem široká, zděná kruchta. Presbytář sklenut křížovou klenbou. Přízemní prostor věže, přístupný z kostela, má žebrovou gotickou klenbu.

Hodnotná barokní křtitelnice, oltář a zvon z r. 1771.

Podle Sommera 7/64 portrét dřívějšího vlastníka Kristiana Wilhelma markraběte z Brandenturfu z roku 1666 (poznámka doplněna rukou, špatně čitelná).

Ovětralé omítky, kostel nověji nehezky vymalován.

Po popisovaném kříži nad vchodem ani stopa. Socha v nice je tak vysoko, že ji nebylo jak pořádně vyfotit.

Tagy