weby pro nejsevernější čechy

Památník bývalého nádraží Strupčice zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň

Článek je součástí seriálu Architektura, technické památky, důlní díla

Takřka na konci ulice Holešická, která vede severně z obce Strupčice (směr důl Vršany a rozhledna Maják), je nový památník bývalého nádraží Strupčice.

Jak informuje obecní web, tato připomínka zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň vznikla v letošním roce:

Dne 8. 5. 2024 proběhlo slavnostní odhalení artefaktů nádraží Strupčice.

Dnes už nic okolo nepřipomíná, že by tu kdy stála nádražní budova – osobní doprava na trati byla ukončen 28. května 1961 a trať samotná zrušena 3. června 1985.

Alespoň že jsou tu k dispozici velmi informačně obsáhlé tabule (součást širšího projektu), na netu se toho zas tak moc najít nedá. Fotky použité na tabuli zde ->

iDNES:

Podíváme se na takzvanou černobílou lokálku, která vozila cukr i uhlí. Byla jedinou místní drahou, na které od začátku jezdily těžké nákladní lokomotivy. Zamíříme na trať 13a mezi Počerady, Havraní a Vrskmaní.

Dráha vznikla jako projekt podnikatelů Marcuse Steina z Chomutova a Adolfa Löwa z Kadaně. Jako jedna z mála v českých zemích, možná jediná, nežádala o státní garance a byla postavena výhradně ze soukromého kapitálu.

Prioritou byla nákladní doprava: jednak doprava cukru z havraňského cukrovaru, jednak transport hnědého uhlí z dolů okolo trati. Osobní doprava byla vlastně celou dobu jen trpěna.

Přesto, že dráha neprochází nijak zvlášť náročným terénem, trvala stavba celých šest let: od udělení koncese v roce 1881 až po příjezd prvního vlaku z Vrskmaně do Počerad v říjnu 1887.

Už od počátku byly na dráze nasazovány těžké lokomotivy rakouské řady 73, v Československu pak přečíslované na řadu 414.0. Ano, známé Heligóny nebo Zeměplazy. Bylo to nutné, třeba z dolu Hrabák často vozily až 40 vagonů plně naložených uhlím.

Klidný provoz se změnil v padesátých letech 20. století. Povrchové velkolomy chtěly těžit i v místech, kudy vedla trať. V roce 1961 byla mezi Počerady a Havraní zastavena doprava a mezi Havraní a Vrskmaní začaly jezdit jenom manipulační nákladní vlaky.

Tento stav vydržel přes 20 let, v roce 1984 ale byla trať zrušena definitivně. Koleje byly sneseny téměř okamžitě, do náspů se zakousla rypadla.

První, co nás překvapilo, bylo, že část původní tratě se přece jenom dochovala, a to jako objízdná kolej elektrárny Počerady. Dokonce jsme na tomto původním úseku potkali jedno kolejové vozidlo.

Na další částech osmnáctikilometrové tratě jsme však zbytky dráhy hledali skoro detektivním způsobem. Ze zastávky Polerady je skládka a zastávka Koporeč se v terénu nedá najít vůbec. Uspěli jsme až v Havrani a potom dál, na trase směrem na Strupčice.




Když člověk ví, kde stojí, dojde mu, kudy asi drážní těleso vedlo a dokonce objeví vedle dnešní silnice bývalý železniční kamenný propustek. V podstatě jde ale jen o pár metrů…

Na trati stávaly stanice a zastávky:

  • Počerady (km 0 – otevřeno 1872, později Počeradce)
  • Polerady u Mostu (km 4,0 – do roku 1920 jen Polerady)
  • Koporeč (km 6,0 – otevřena 1. 4. 1933)
  • Havraň (km 7,9)
  • Malé Březno u Mostu (km 11,4 – postupně se jmenovala Malé Březno, Horní Malé Březno, Malé Březno u Chomutova)
  • Strupčice (km 13,6)
  • Okořín (km 15,8 – otevřena 15. 5. 1933)
  • Vrskmaň (km 17,6 – Vrskmany, od 1913 Vrskmany nádraží místní dráhy, od 1. 5. 1923 sloučeno s Vrskmany)
  • Vrskmaň (km 17,8 – otevřeno 1870)

Není-li uvedeno jinak, zastávky byly otevřeny 1. 3. 1887.

Těleso železnice se částečně dochovalo v úseku od Malého Března do Polerad, kde koleje nahradila asfaltová místní komunikace. Kromě propustků a jiných drobných památek se u Polerad dochoval zděný viadukt a v polích mezi Havraní a Koporečí budova vodárny. Zastávka Malé Březno stávala v místech fotbalového hřiště.

Bohužel, obsah infotabulí k dispozici na netu není a mně se nechce ho celý přepisovat (snad někdy):

Informační panel interaktivní naučné stezky projektu „Babičko, dědečku vyprávěj“ č. 10

1. března 1887 začala na okraji mostecké uhelné pánve fungovat lokální dráha Počerady – Vrskmaň (Lokalbahn Potschard – Wurzmes). U jejího zrodu stála především potřeba přepravy uhlí, ale také cukrovky, zejména pro cukrovar v Havrani.

atd…

Tagy