- Památník bývalého nádraží Strupčice zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň
- Fara u kostela svaté Kateřiny Alexandrijské ve Sloupu v Čechách
- Dům č.ev. 124 v Janově-Novém Boru
- Viniční dům Kartuziánský lis v Mělníku
- Barokní sýpka v Brníkově
- Budova kampeličky v Podbradci
- Bývalá železniční stanice Horní Jiřetín
- Bývalý pivovar Postoloprty
- Dům čp. 3 na Mírovém náměstí v Postoloprtech
- Budova nové radnice v Postoloprtech
- Budova bývalé restaurace Pod lesem čp. 2119 v Tylově ulici v Litvínově
- Rieckenova vila u textilní továrny v Šumné-Litvínově
- Textilní továrna v Šumné-Litvínově
- Úpravna vody Bílý potok – Meziboří
- Pivovar v Lišnici
- Barokní sýpka (bývalá tvrz) v Lišnici
- Bývalý statek čp. 14 v centru Polerad
- Nádražní budova v Chotyni
- Bývalá venkovská usedlost (hotel RON) u kostela svatého Mikuláše v Mikulášovicích
- Fara u kostela Navštívení Panny Marie v Lobendavě
- Ambity křížové cesty u kostela svatého Jiří ve Chřibské
- Bývalé děkanství u kostela svatého Jiří v Horním Slavkově
- Skalní most Bastei
- Lesní divadlo u Sloupu v Čechách
- Mayerův gloriet v Karlových Varech
- Egermannův dům čp. 100 v Novém Boru (Pivovar Born)
- Bývalá plynárna ve Hřensku
- Budova pošty čp. 55 v Novém Boru
- Gloriet nad bývalou Střelnicí u České Kamenice
- Altán na Jehle u České Kamenice
- Torzo střeleckého sloupu pod Jehlou v České Kamenici
- Bývalá Střelnice ve Sládkově ulici v České Kamenici
- Altán na pěšině nad Máchovou ulicí v České Kamenici
- Vila Franze Matzkeho v Máchově ulici v České Kamenici
- Bývalý vrchnostenský špitál v České Kamenici
- Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem
- Vinice v Brné
- Café Henke v Rumburku
- Obřadní síň hřbitova v Kralupech nad Vltavou
- Automatické mlýny
- Sluneční hodiny ve Vehlovicích
- Hospodářský dvůr – Palmův statek v Jablonném v Podještědí-Markvarticích
- Dům U Zlaté hvězdy čp. 11 v ulici 5. května v Mělníku
- Dvůr Hořín
- Budova vlakového nádraží Duchcov
- Budova bývalého německého gymnázia v Duchcově
- Budova gymnázia v Masarykově ulici v Duchcově
- Bývalá Odborná horní škola pro severozápadní Čechy v Bezručově ulici v Duchcově
- Hospodářský dvůr v Želénkách
- Meteorologický sloup v Městském parku v Hrádku nad Nisou
- Budova bývalé manufaktury v ulici Gen. Svobody v Hrádku nad Nisou
- Budova banky na náměstí Osvoboditelů v Hradci Králové
- Bývalý palác Občanské záložny v ulici V Kopečku v Hradci Králové
- Bývalý palác Záložního úvěrního ústavu na Velkém náměstí v Hradci Králové
- Bývalá Státní odborná škola koželužská v Hradci Králové
- Budova muzea v Hradci Králové
- Tyršův dům v Tyršově ulici v Mělníku
- Budova bývalého gymnázia v Tyršově ulici v Mělníku
- Knihtiskárna Jiřího Jelena v ulici U Tanku v Mělníku
- Radnice na náměstí Míru v Mělníku
- Dům čp. 27 na náměstí Míru v Mělníku
- Dům U Zlatého hroznu na náměstí Míru v Mělníku
- Bývalá Okresní hospodářská záložna v ulici Fibichova v Mělníku
- Husův dům u evangelického kostela v Mělníku
- Hradiště – archeopark svatý Jan v Netolicích
- Kamenný stůl v Běhánkách
- Sluneční hodiny u rozhledny Stradonka
- Mlýn u Karkulky na potoce Žejdlík v Košticích
- Hüttichův statek ve Třtěně
- Budova bývalé měšťanské školy v Jirkově
- Dřevěné úly u jižní terasní zdí v zámeckém parku v Libochovicích
- Altán v lázeňském parku ve Mšeném-lázně
- Lázeňský Pavillon Dvorana ve Mšeném-lázně
- Sýpka v Lenešicích
- Sýpka (špýchar) zvaná Čertův mlýn u zámku Budenice
- Barokní kaštanová alej Zlonice – zámek Budenice
- Altán v parku v Zákolanech
- Sluneční hodiny na Komenského náměstí v Kralupech nad Vltavou
- Kapucínský klášter u zámku Mnichovo Hradiště
- Sala terrena u zámku Mnichovo Hradiště
- Lanová dráha v Mariánských Lázních
- Památník Antonína Dvořáka (původně barokní špitál) ve Zlonicích
- Původní převodové kolo z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Původní regulátor otáček z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Květinové hodiny v ulici Boženy Němcové v Chomutově
- Obří sedačky v Čermákových sadech v Rakovníku
- Bývalé popraviště na Šibeničním vrchu u Bečova nad Teplou
- Bývalá pozorovatelna civilní obrany na Hostibejku v Kralupech nad Vltavou
- Altán v areálu Zahnovy vily v Kamenickém Šenově
- Zděný Holubí dům u čp. 297 v Luhu v Raspenavě
- Meteorologický sloup u kolonády v Lázních Libverda
- Gloriet na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Mariánského pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Eduardova pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Fara ve Valči
- Pozůstatky vodní kaskády v zámeckém parku ve Valči
- Teatron v zámeckém parku ve Valči
- Pivovarské sklepy v zámeckém parku ve Valči
- Letohrádek v zámeckém parku ve Valči
- Zámecký skleník ve Valči
- Gloriet (vyhlídkový altán) v zámecké zahradě v Ploskovicích
- Torzo oranžérie v zámeckém parku v Ploskovicích
- Štola Schachtenstein
- Lesní kavárna v Bílině-Kyselce
- Altán původního pramene Bílinské kyselky v Bílině-Kyselce
- Hudební altán u lázeňského domu Bílina v Bílině-Kyselce
- Letohrádek Milešov
- Vila Pfaffenhof (zámeček Fafák – Veveří) u továrny Richard v Litoměřicích
- Malé Litoměřice
- Radovesická výsypka
- Hospodářská usedlost u čp. 5 v Brňanech
- Altán bývalého akvária v sadech Československé armády v Chomutově
- Dřevěná stáj na rozcestí ve Dřevcích
- Hvězdárna Staré (Třebívlice)
- Cihlářská pec u Hnojnice
- Údajná kaple u silnice v České Vsi (Jablonné v Podještědí) – ve skutečnosti hasičská zbrojnice
- Sruby Na Tokáni
- Park Boheminium (Mariánské Lázně)
- Vysoká pec v Šindelové
- Důlní díla Přebuz
- Bytex, pondělí 26/3/2012
- Bytex, neděle 25/3/2012
- Bytex, sobota 24/3/2012 (doplněno)
- Bytex do půl roku zmizí z mapy Rumburku
Takřka na konci ulice Holešická, která vede severně z obce Strupčice (směr důl Vršany a rozhledna Maják), je nový památník bývalého nádraží Strupčice.
Jak informuje obecní web, tato připomínka zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň vznikla v letošním roce:
Dne 8. 5. 2024 proběhlo slavnostní odhalení artefaktů nádraží Strupčice.
Dnes už nic okolo nepřipomíná, že by tu kdy stála nádražní budova – osobní doprava na trati byla ukončen 28. května 1961 a trať samotná zrušena 3. června 1985.
Alespoň že jsou tu k dispozici velmi informačně obsáhlé tabule (součást širšího projektu), na netu se toho zas tak moc najít nedá. Fotky použité na tabuli zde ->
Podíváme se na takzvanou černobílou lokálku, která vozila cukr i uhlí. Byla jedinou místní drahou, na které od začátku jezdily těžké nákladní lokomotivy. Zamíříme na trať 13a mezi Počerady, Havraní a Vrskmaní.
Dráha vznikla jako projekt podnikatelů Marcuse Steina z Chomutova a Adolfa Löwa z Kadaně. Jako jedna z mála v českých zemích, možná jediná, nežádala o státní garance a byla postavena výhradně ze soukromého kapitálu.
Prioritou byla nákladní doprava: jednak doprava cukru z havraňského cukrovaru, jednak transport hnědého uhlí z dolů okolo trati. Osobní doprava byla vlastně celou dobu jen trpěna.
Přesto, že dráha neprochází nijak zvlášť náročným terénem, trvala stavba celých šest let: od udělení koncese v roce 1881 až po příjezd prvního vlaku z Vrskmaně do Počerad v říjnu 1887.
Už od počátku byly na dráze nasazovány těžké lokomotivy rakouské řady 73, v Československu pak přečíslované na řadu 414.0. Ano, známé Heligóny nebo Zeměplazy. Bylo to nutné, třeba z dolu Hrabák často vozily až 40 vagonů plně naložených uhlím.
Klidný provoz se změnil v padesátých letech 20. století. Povrchové velkolomy chtěly těžit i v místech, kudy vedla trať. V roce 1961 byla mezi Počerady a Havraní zastavena doprava a mezi Havraní a Vrskmaní začaly jezdit jenom manipulační nákladní vlaky.
Tento stav vydržel přes 20 let, v roce 1984 ale byla trať zrušena definitivně. Koleje byly sneseny téměř okamžitě, do náspů se zakousla rypadla.
První, co nás překvapilo, bylo, že část původní tratě se přece jenom dochovala, a to jako objízdná kolej elektrárny Počerady. Dokonce jsme na tomto původním úseku potkali jedno kolejové vozidlo.
Na další částech osmnáctikilometrové tratě jsme však zbytky dráhy hledali skoro detektivním způsobem. Ze zastávky Polerady je skládka a zastávka Koporeč se v terénu nedá najít vůbec. Uspěli jsme až v Havrani a potom dál, na trase směrem na Strupčice.
Když člověk ví, kde stojí, dojde mu, kudy asi drážní těleso vedlo a dokonce objeví vedle dnešní silnice bývalý železniční kamenný propustek. V podstatě jde ale jen o pár metrů…
Na trati stávaly stanice a zastávky:
- Počerady (km 0 – otevřeno 1872, později Počeradce)
- Polerady u Mostu (km 4,0 – do roku 1920 jen Polerady)
- Koporeč (km 6,0 – otevřena 1. 4. 1933)
- Havraň (km 7,9)
- Malé Březno u Mostu (km 11,4 – postupně se jmenovala Malé Březno, Horní Malé Březno, Malé Březno u Chomutova)
- Strupčice (km 13,6)
- Okořín (km 15,8 – otevřena 15. 5. 1933)
- Vrskmaň (km 17,6 – Vrskmany, od 1913 Vrskmany nádraží místní dráhy, od 1. 5. 1923 sloučeno s Vrskmany)
- Vrskmaň (km 17,8 – otevřeno 1870)
Není-li uvedeno jinak, zastávky byly otevřeny 1. 3. 1887.
Těleso železnice se částečně dochovalo v úseku od Malého Března do Polerad, kde koleje nahradila asfaltová místní komunikace. Kromě propustků a jiných drobných památek se u Polerad dochoval zděný viadukt a v polích mezi Havraní a Koporečí budova vodárny. Zastávka Malé Březno stávala v místech fotbalového hřiště.
Bohužel, obsah infotabulí k dispozici na netu není a mně se nechce ho celý přepisovat (snad někdy):
Informační panel interaktivní naučné stezky projektu „Babičko, dědečku vyprávěj“ č. 10
1. března 1887 začala na okraji mostecké uhelné pánve fungovat lokální dráha Počerady – Vrskmaň (Lokalbahn Potschard – Wurzmes). U jejího zrodu stála především potřeba přepravy uhlí, ale také cukrovky, zejména pro cukrovar v Havrani.
atd…