weby pro nejsevernější čechy

Bývalá železniční stanice Horní Jiřetín

Článek je součástí seriálu Architektura, technické památky, důlní díla

Železniční most v Horním Jiřetíně není jedinou památkou na zaniklou trať Oldřichov u Duchcova – Litvínov – Jirkov – Chomutov. V západní části města u ulice Černická stojí budova bývalé železniční stanice.

Dnes by nezasvěcený kolemjdoucí těžko hádal původní účel stavby, prošla totální proměnou na hotel a infocentrum.

O původní budově podrobně zde ->

Ober Georgenthal 1872-1918 • Hořejší Jiřetín 1918- • Jiřetín Horní 1918- • Obergeorgenthal 1938-1945 • Horní Jiřetín 1945-1971
Datum zahájení provozu, vlastník: 1872.12.19 • DBE
Zastavení osobní dopravy: 1971.05.23
Ukončení provozu: 1971.09.20
Evidenční číslo: 54069-0
Nadmořská výška: 265 m n. m.
Staniční koleje: sneseno
Návěstidla: mechanické demontovaní
Nástupišť / hran: 0 / 0, dříve 2 / 2

Starší info o stanici zde ->

Původní železniční stanice Horní Jiřetín (německy Obergeogenthal) stojí v jižní části města Horního Jiřetína při trase zrušené železniční trati Litvínov – Jirkov, jakožto součásti dráhy Teplice – Chomutov (dnes část trati Ústí nad Labem – Chomutov (130)). Z původní dráhy uvedené do provozu 19. 12. 1872 společností Duchcovsko-podmokelské dráhy zbyly koncové úseky do stanic Litvínov a Jirkov a úsek mezi nimi byl postupně od 70. let 20. století zkracován (ke zrušení provozu v prvním úseku mezi Dřínovem a Jirkovem došlo 23. 5 .1971) v souvislosti s rozšiřováním těžby v hnědouhelném dole Československé armády. Zmizely tak stanice Horní Litvínov a Horní Jiřetín a zastávky Janov, Albrechtice, Dřínov (Jezeří), Kundratice u Chomutova, Nové Sedlo nad Bílinou a Kyjice. Stanice Horní Jiřetín se stala nejprve nákladištěm a posléze (koleje byly na tomto úseku sneseny přibližně v roce 2005) byla zrušena.

Stav nádraží v roce 2014

V současnosti slouží staniční budova na adrese Černická 20 jako restaurace, plocha kolejiště stanice je neudržovaná a zarostlá náletovými dřevinami a lze tak dobře vysledovat trasu zrušené dráhy.

Současný hotel v historii uvádí:

Nádraží v Horním Jiřetíně bylo součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy, samotná nádražní budova byla postavena počátkem 70. let 19. století. Zcela přesně víme, že první vlak ​pravidelné dopravy kolem ní projel 19. prosince roku 1872.

Duchcovsko – podmokelská dráha, jejíž součástí byl i úsek z Litvínova do Jirkova, vznikla jako konkurence Ústecko – teplické dráhy. Nová trať byla určena především pro dopravu uhlí z hnědouhelné pánve do přístavu v Podmoklech, dnes v Děčíně. Trasa vedla náročným terénem v blízkosti Krušných hor. Kvůli nízkému těžebnímu výkonu začínajících hlubinných šachet a menšímu množství přepravovaných nákladních vagónů byla na počátku svého fungování prodělečná. Proto byla už v roce 1892 zestátněna. Díky využití moderních technologií záhy těžba uhlí prudce rostla a po trati se přepravovalo několik tisíc vagónů denně. Dokonce se zvažovalo její rozšíření o druhou kolej. 

Nádražní budova v Horním Jiřetíně zapadá do rozsáhlé skupiny typologicky podobných staveb vzniklých za Rakouska-Uherska. Každá dráha si zachovávala svůj vlastní specifický styl. Nádražní objekty na podmokelské dráze se lišily hlavně počtem okenních os hlavního průčelí. V Horním Jiřetíně se jedná o pět os. Na její původní trase lze dohledat menší objekty se třemi osami nebo naopak větší budovy.

V průběhu let se na naší budově dělaly pouze méně významné stavební úpravy, konkrétně fasády, vnitřní instalace a podobně. Zcela identická stavba se nacházela i v Litvínově, ale dnes je zmodernizovaná a z původního vzhledu zbyl jen základní profil.

Po druhé světové válce, kdy ​se severozápadní Čechy začal​y rychle měnit v​e výhradně průmyslovou aglomeraci, začala klesat produkce lokálních hlubinných šachet, protože uhlí se těžilo převážně v povrchových velkolomech. Průmyslový význam podmokelské dráhy se snižoval a dráha mezi Litvínovem a Jirkovem sloužila více pro osobní dopravu. Podle pamětníků byly ranní dělnické vlaky plné oběma směry.

Po napuštění Dřínovského jezera v roce 1955 začaly spoje využívat hojně i rekreanti a na této části trati byla frekventovaná osobní doprava. Srovnatelná s meziválečným obdobím, kdy bylo Krušnohoří vyhledávanou rekreační oblastí.

Koncem padesátých let však bylo rozhodnuto o rozšíření velkolomu ČSA, který nakonec pohltil šest zastávek a stanic – Albrechtice, Dřínov (Jezeří), Dřínov zastávka, Kundratice, Nové Sedlo nad Bílinou a Kyjice. S koncem platnosti jízdního řádu 1970 / 1971 už osobní vlaky mezi Litvínovem a Jirkovem nevyjely. Potenciál nahradit osobní dopravu do Chomutova měla nová silnice 13 vystavěná v roce 1976​ o něco výše trati na úpatí Krušných hor mezi Horním Jiřetínem a Vysokou Pecí. Přes svojí finanční náročnost vydržela jen do roku 1985. Směr do Chomutova od té doby umožňuje rychlostní ​komunikace přes Komořany a Ervěnickou výsypku.

Stanice v Horním Jiřetíně sloužila ještě nějaký čas jako překladiště pro nákladní dopravu. V roce 1994 se uvažovalo o znovuzavedení osobní vlakové dopravy z Litvínova do Horního Jiřetína, ale kvůli rozkradení kolejí po celé délce trati se od tohoto projektu upustilo. I přes to sloužila budova nádraží ještě nějakou dobu jako bytovka pro železničáře a až do roku 2014 fungovala v jejím přízemí soukromá restaurace. Potom budova už jen chátrala.

Chod místní restaurace je zachycen ve známém undergroundovém černobílém filmu „A bude hůř“, režiséra Petra Nikolaeva a producenta Čestmíra Kopeckého. Pár scén se natáčelo v předzahrádce restaurace v létě 2005.

Opuštěnou budovu hornojiřetínského nádraží koupilo město v roce 2017 spolu s pozemkem bývalé železniční trati z Litvínova přes Černice až pod zámek Jezeří. Na něm plánuje v budoucnosti vystavět cyklostezku.

Nádraží bylo z rozpočtu města přestavěno na hotel v roce 2022 s celkovými náklady 20. mil. Kč a od roku 2024 slouží hlavně turistům a cykloturistům se zájmem o zdejší památky, převážně těm, kteří plánují navštívit velmi populární nedaleký zámek Jezeří a Čertovu kapli.

Obnova objektu nádraží byla velmi rozsáhlá. Dotkla se doslova všech konstrukcí. Šlo zejména o tyto práce: oprava krovu, nová střecha, zpevnění stropů, zcela nové dispozice místností ve všech třech podlažích, zcela nové kompletní instalace, nové vytápění tepelnými čerpadly, nové výplně všech otvorů, zateplení fasády i stropů, nové přípojky, přístavba verandy připomínající styl krytého peronu​, který toto nádraží v historii nemělo a další. 

Rozsáhlá plocha bývalého kolejiště před nádražím slouží od srpna 2021 pro městské i soukromé kulturní akce. Po jedné straně plochy povede trasa plánované cyklostezky Černice–Litvínov, v jednom z koutů bude vybudováno workoutové hřiště.

Od otevření se tu každé prázdniny koná městská pouť, proběhl tady i festival metalových a punkových kapel Metalboří, opakovaně se konají hasičské branné soutěže, plánuje se zde zřídit autokino k promítnutí zajímavých filmových snímků atp.

V médiích:

21. listopadu 2020 – Nový hotel z bývalé nádražní budovy vzniká v Horním Jiřetíně na Mostecku. Investorem stavby je samo město, které roky opuštěnou stavbu koupilo před třemi lety. První hosté by tu měli přespat už příští rok, ještě před hlavní turistickou sezonou. Hostům pod okny povede časem i nová cyklostezka.

„Ve městě nemáme žádné ubytovací kapacity pro turisty. Chybějící ubytování jsme pocítili už letos v létě, kdy hlavně nedaleký zámek Jezeří zaznamenal obrovskou návštěvnost a kde se lidé často ptali na možnosti ubytování v nejbližším okolí,“ popsal starosta Vladimír Buřt prvotní impulz, proč se do rekonstrukce nevyužívané budovy město pustilo.

Věří, že zájem turistů, kteří chtějí objevovat zatím opomíjený kout regionu, nepoleví ani v příštích letech.

Celkové náklady na přestavbu objektu by se měly vyšplhat k 18 milionům korun a radnice je bude kompletně hradit ze svého rozpočtu. Hotel má mít kapacitu 22 lůžek v celkem jedenácti pokojích. Součástí bude i restaurace či parkoviště pro hotelové hosty.

Nové ubytovací zařízení má sloužit hlavně turistům a cykloturistům, kterým bude v budoucnu sloužit i nová cyklostezka, jež bude procházet v místě bývalé železniční tratě hned pod okny hotelu. Výstavba cyklostezky, která jedním směrem povede až k zámku Jezeří a druhým na Litvínov, je už totiž také v plánu.

„Před třemi lety město koupilo od státu všechny pozemky pod bývalou železniční tratí od litvínovského nádraží až do Černic a nyní projektujeme novou cyklostezku. Na cyklisty by měla čekat pohodlná trasa vedoucí celou dobu téměř po rovině. Právě v rámci nákupu pozemků bývalého drážního tělesa jsme koupili i budovu bývalého nádraží,“ doplnil plány starosta.

Nádraží v Horním Jiřetíně bylo v minulosti součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy, která začala fungovat koncem roku 1872. V 70. letech minulého století byla část tratě pod Krušnými horami, mezi Litvínovem a Jirkovem, postupně kvůli těžbě uhlí zrušena.

Stanice v Horním Jiřetíně sloužila ještě nějaký čas jako tzv. nákladiště. V roce 2005 po odstranění kolejí ji ale stihl stejný osud jako trať. Ještě do roku 2014 zde fungovala restaurace, pak už ale jen chátrala.

Další info zde ->

Po cyklostezce zatím ani stopy. Za mne osobně – naštěstí…

Tagy