- Památník bývalého nádraží Strupčice zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň
- Fara u kostela svaté Kateřiny Alexandrijské ve Sloupu v Čechách
- Dům č.ev. 124 v Janově-Novém Boru
- Viniční dům Kartuziánský lis v Mělníku
- Barokní sýpka v Brníkově
- Budova kampeličky v Podbradci
- Bývalá železniční stanice Horní Jiřetín
- Bývalý pivovar Postoloprty
- Dům čp. 3 na Mírovém náměstí v Postoloprtech
- Budova nové radnice v Postoloprtech
- Budova bývalé restaurace Pod lesem čp. 2119 v Tylově ulici v Litvínově
- Rieckenova vila u textilní továrny v Šumné-Litvínově
- Textilní továrna v Šumné-Litvínově
- Úpravna vody Bílý potok – Meziboří
- Pivovar v Lišnici
- Barokní sýpka (bývalá tvrz) v Lišnici
- Bývalý statek čp. 14 v centru Polerad
- Nádražní budova v Chotyni
- Bývalá venkovská usedlost (hotel RON) u kostela svatého Mikuláše v Mikulášovicích
- Fara u kostela Navštívení Panny Marie v Lobendavě
- Ambity křížové cesty u kostela svatého Jiří ve Chřibské
- Bývalé děkanství u kostela svatého Jiří v Horním Slavkově
- Skalní most Bastei
- Lesní divadlo u Sloupu v Čechách
- Mayerův gloriet v Karlových Varech
- Egermannův dům čp. 100 v Novém Boru (Pivovar Born)
- Bývalá plynárna ve Hřensku
- Budova pošty čp. 55 v Novém Boru
- Gloriet nad bývalou Střelnicí u České Kamenice
- Altán na Jehle u České Kamenice
- Torzo střeleckého sloupu pod Jehlou v České Kamenici
- Bývalá Střelnice ve Sládkově ulici v České Kamenici
- Altán na pěšině nad Máchovou ulicí v České Kamenici
- Vila Franze Matzkeho v Máchově ulici v České Kamenici
- Bývalý vrchnostenský špitál v České Kamenici
- Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem
- Vinice v Brné
- Café Henke v Rumburku
- Obřadní síň hřbitova v Kralupech nad Vltavou
- Automatické mlýny
- Sluneční hodiny ve Vehlovicích
- Hospodářský dvůr – Palmův statek v Jablonném v Podještědí-Markvarticích
- Dům U Zlaté hvězdy čp. 11 v ulici 5. května v Mělníku
- Dvůr Hořín
- Budova vlakového nádraží Duchcov
- Budova bývalého německého gymnázia v Duchcově
- Budova gymnázia v Masarykově ulici v Duchcově
- Bývalá Odborná horní škola pro severozápadní Čechy v Bezručově ulici v Duchcově
- Hospodářský dvůr v Želénkách
- Meteorologický sloup v Městském parku v Hrádku nad Nisou
- Budova bývalé manufaktury v ulici Gen. Svobody v Hrádku nad Nisou
- Budova banky na náměstí Osvoboditelů v Hradci Králové
- Bývalý palác Občanské záložny v ulici V Kopečku v Hradci Králové
- Bývalý palác Záložního úvěrního ústavu na Velkém náměstí v Hradci Králové
- Bývalá Státní odborná škola koželužská v Hradci Králové
- Budova muzea v Hradci Králové
- Tyršův dům v Tyršově ulici v Mělníku
- Budova bývalého gymnázia v Tyršově ulici v Mělníku
- Knihtiskárna Jiřího Jelena v ulici U Tanku v Mělníku
- Radnice na náměstí Míru v Mělníku
- Dům čp. 27 na náměstí Míru v Mělníku
- Dům U Zlatého hroznu na náměstí Míru v Mělníku
- Bývalá Okresní hospodářská záložna v ulici Fibichova v Mělníku
- Husův dům u evangelického kostela v Mělníku
- Hradiště – archeopark svatý Jan v Netolicích
- Kamenný stůl v Běhánkách
- Sluneční hodiny u rozhledny Stradonka
- Mlýn u Karkulky na potoce Žejdlík v Košticích
- Hüttichův statek ve Třtěně
- Budova bývalé měšťanské školy v Jirkově
- Dřevěné úly u jižní terasní zdí v zámeckém parku v Libochovicích
- Altán v lázeňském parku ve Mšeném-lázně
- Lázeňský Pavillon Dvorana ve Mšeném-lázně
- Sýpka v Lenešicích
- Sýpka (špýchar) zvaná Čertův mlýn u zámku Budenice
- Barokní kaštanová alej Zlonice – zámek Budenice
- Altán v parku v Zákolanech
- Sluneční hodiny na Komenského náměstí v Kralupech nad Vltavou
- Kapucínský klášter u zámku Mnichovo Hradiště
- Sala terrena u zámku Mnichovo Hradiště
- Lanová dráha v Mariánských Lázních
- Památník Antonína Dvořáka (původně barokní špitál) ve Zlonicích
- Původní převodové kolo z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Původní regulátor otáček z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Květinové hodiny v ulici Boženy Němcové v Chomutově
- Obří sedačky v Čermákových sadech v Rakovníku
- Bývalé popraviště na Šibeničním vrchu u Bečova nad Teplou
- Bývalá pozorovatelna civilní obrany na Hostibejku v Kralupech nad Vltavou
- Altán v areálu Zahnovy vily v Kamenickém Šenově
- Zděný Holubí dům u čp. 297 v Luhu v Raspenavě
- Meteorologický sloup u kolonády v Lázních Libverda
- Gloriet na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Mariánského pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Eduardova pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Fara ve Valči
- Pozůstatky vodní kaskády v zámeckém parku ve Valči
- Teatron v zámeckém parku ve Valči
- Pivovarské sklepy v zámeckém parku ve Valči
- Letohrádek v zámeckém parku ve Valči
- Zámecký skleník ve Valči
- Gloriet (vyhlídkový altán) v zámecké zahradě v Ploskovicích
- Torzo oranžérie v zámeckém parku v Ploskovicích
- Štola Schachtenstein
- Lesní kavárna v Bílině-Kyselce
- Altán původního pramene Bílinské kyselky v Bílině-Kyselce
- Hudební altán u lázeňského domu Bílina v Bílině-Kyselce
- Letohrádek Milešov
- Vila Pfaffenhof (zámeček Fafák – Veveří) u továrny Richard v Litoměřicích
- Malé Litoměřice
- Radovesická výsypka
- Hospodářská usedlost u čp. 5 v Brňanech
- Altán bývalého akvária v sadech Československé armády v Chomutově
- Dřevěná stáj na rozcestí ve Dřevcích
- Hvězdárna Staré (Třebívlice)
- Cihlářská pec u Hnojnice
- Údajná kaple u silnice v České Vsi (Jablonné v Podještědí) – ve skutečnosti hasičská zbrojnice
- Sruby Na Tokáni
- Park Boheminium (Mariánské Lázně)
- Vysoká pec v Šindelové
- Důlní díla Přebuz
- Bytex, pondělí 26/3/2012
- Bytex, neděle 25/3/2012
- Bytex, sobota 24/3/2012 (doplněno)
- Bytex do půl roku zmizí z mapy Rumburku
Železniční most v Horním Jiřetíně není jedinou památkou na zaniklou trať Oldřichov u Duchcova – Litvínov – Jirkov – Chomutov. V západní části města u ulice Černická stojí budova bývalé železniční stanice.
Dnes by nezasvěcený kolemjdoucí těžko hádal původní účel stavby, prošla totální proměnou na hotel a infocentrum.
O původní budově podrobně zde ->
Ober Georgenthal 1872-1918 • Hořejší Jiřetín 1918- • Jiřetín Horní 1918- • Obergeorgenthal 1938-1945 • Horní Jiřetín 1945-1971
Datum zahájení provozu, vlastník: 1872.12.19 • DBE
Zastavení osobní dopravy: 1971.05.23
Ukončení provozu: 1971.09.20
Evidenční číslo: 54069-0
Nadmořská výška: 265 m n. m.
Staniční koleje: sneseno
Návěstidla: mechanické demontovaní
Nástupišť / hran: 0 / 0, dříve 2 / 2
Původní železniční stanice Horní Jiřetín (německy Obergeogenthal) stojí v jižní části města Horního Jiřetína při trase zrušené železniční trati Litvínov – Jirkov, jakožto součásti dráhy Teplice – Chomutov (dnes část trati Ústí nad Labem – Chomutov (130)). Z původní dráhy uvedené do provozu 19. 12. 1872 společností Duchcovsko-podmokelské dráhy zbyly koncové úseky do stanic Litvínov a Jirkov a úsek mezi nimi byl postupně od 70. let 20. století zkracován (ke zrušení provozu v prvním úseku mezi Dřínovem a Jirkovem došlo 23. 5 .1971) v souvislosti s rozšiřováním těžby v hnědouhelném dole Československé armády. Zmizely tak stanice Horní Litvínov a Horní Jiřetín a zastávky Janov, Albrechtice, Dřínov (Jezeří), Kundratice u Chomutova, Nové Sedlo nad Bílinou a Kyjice. Stanice Horní Jiřetín se stala nejprve nákladištěm a posléze (koleje byly na tomto úseku sneseny přibližně v roce 2005) byla zrušena.
V současnosti slouží staniční budova na adrese Černická 20 jako restaurace, plocha kolejiště stanice je neudržovaná a zarostlá náletovými dřevinami a lze tak dobře vysledovat trasu zrušené dráhy.
Současný hotel v historii uvádí:
Nádraží v Horním Jiřetíně bylo součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy, samotná nádražní budova byla postavena počátkem 70. let 19. století. Zcela přesně víme, že první vlak pravidelné dopravy kolem ní projel 19. prosince roku 1872.
Duchcovsko – podmokelská dráha, jejíž součástí byl i úsek z Litvínova do Jirkova, vznikla jako konkurence Ústecko – teplické dráhy. Nová trať byla určena především pro dopravu uhlí z hnědouhelné pánve do přístavu v Podmoklech, dnes v Děčíně. Trasa vedla náročným terénem v blízkosti Krušných hor. Kvůli nízkému těžebnímu výkonu začínajících hlubinných šachet a menšímu množství přepravovaných nákladních vagónů byla na počátku svého fungování prodělečná. Proto byla už v roce 1892 zestátněna. Díky využití moderních technologií záhy těžba uhlí prudce rostla a po trati se přepravovalo několik tisíc vagónů denně. Dokonce se zvažovalo její rozšíření o druhou kolej.
Nádražní budova v Horním Jiřetíně zapadá do rozsáhlé skupiny typologicky podobných staveb vzniklých za Rakouska-Uherska. Každá dráha si zachovávala svůj vlastní specifický styl. Nádražní objekty na podmokelské dráze se lišily hlavně počtem okenních os hlavního průčelí. V Horním Jiřetíně se jedná o pět os. Na její původní trase lze dohledat menší objekty se třemi osami nebo naopak větší budovy.
V průběhu let se na naší budově dělaly pouze méně významné stavební úpravy, konkrétně fasády, vnitřní instalace a podobně. Zcela identická stavba se nacházela i v Litvínově, ale dnes je zmodernizovaná a z původního vzhledu zbyl jen základní profil.
Po druhé světové válce, kdy se severozápadní Čechy začaly rychle měnit ve výhradně průmyslovou aglomeraci, začala klesat produkce lokálních hlubinných šachet, protože uhlí se těžilo převážně v povrchových velkolomech. Průmyslový význam podmokelské dráhy se snižoval a dráha mezi Litvínovem a Jirkovem sloužila více pro osobní dopravu. Podle pamětníků byly ranní dělnické vlaky plné oběma směry.
Po napuštění Dřínovského jezera v roce 1955 začaly spoje využívat hojně i rekreanti a na této části trati byla frekventovaná osobní doprava. Srovnatelná s meziválečným obdobím, kdy bylo Krušnohoří vyhledávanou rekreační oblastí.
Koncem padesátých let však bylo rozhodnuto o rozšíření velkolomu ČSA, který nakonec pohltil šest zastávek a stanic – Albrechtice, Dřínov (Jezeří), Dřínov zastávka, Kundratice, Nové Sedlo nad Bílinou a Kyjice. S koncem platnosti jízdního řádu 1970 / 1971 už osobní vlaky mezi Litvínovem a Jirkovem nevyjely. Potenciál nahradit osobní dopravu do Chomutova měla nová silnice 13 vystavěná v roce 1976 o něco výše trati na úpatí Krušných hor mezi Horním Jiřetínem a Vysokou Pecí. Přes svojí finanční náročnost vydržela jen do roku 1985. Směr do Chomutova od té doby umožňuje rychlostní komunikace přes Komořany a Ervěnickou výsypku.
Stanice v Horním Jiřetíně sloužila ještě nějaký čas jako překladiště pro nákladní dopravu. V roce 1994 se uvažovalo o znovuzavedení osobní vlakové dopravy z Litvínova do Horního Jiřetína, ale kvůli rozkradení kolejí po celé délce trati se od tohoto projektu upustilo. I přes to sloužila budova nádraží ještě nějakou dobu jako bytovka pro železničáře a až do roku 2014 fungovala v jejím přízemí soukromá restaurace. Potom budova už jen chátrala.
Chod místní restaurace je zachycen ve známém undergroundovém černobílém filmu „A bude hůř“, režiséra Petra Nikolaeva a producenta Čestmíra Kopeckého. Pár scén se natáčelo v předzahrádce restaurace v létě 2005.
Opuštěnou budovu hornojiřetínského nádraží koupilo město v roce 2017 spolu s pozemkem bývalé železniční trati z Litvínova přes Černice až pod zámek Jezeří. Na něm plánuje v budoucnosti vystavět cyklostezku.
Nádraží bylo z rozpočtu města přestavěno na hotel v roce 2022 s celkovými náklady 20. mil. Kč a od roku 2024 slouží hlavně turistům a cykloturistům se zájmem o zdejší památky, převážně těm, kteří plánují navštívit velmi populární nedaleký zámek Jezeří a Čertovu kapli.
Obnova objektu nádraží byla velmi rozsáhlá. Dotkla se doslova všech konstrukcí. Šlo zejména o tyto práce: oprava krovu, nová střecha, zpevnění stropů, zcela nové dispozice místností ve všech třech podlažích, zcela nové kompletní instalace, nové vytápění tepelnými čerpadly, nové výplně všech otvorů, zateplení fasády i stropů, nové přípojky, přístavba verandy připomínající styl krytého peronu, který toto nádraží v historii nemělo a další.
Rozsáhlá plocha bývalého kolejiště před nádražím slouží od srpna 2021 pro městské i soukromé kulturní akce. Po jedné straně plochy povede trasa plánované cyklostezky Černice–Litvínov, v jednom z koutů bude vybudováno workoutové hřiště.
Od otevření se tu každé prázdniny koná městská pouť, proběhl tady i festival metalových a punkových kapel Metalboří, opakovaně se konají hasičské branné soutěže, plánuje se zde zřídit autokino k promítnutí zajímavých filmových snímků atp.
21. listopadu 2020 – Nový hotel z bývalé nádražní budovy vzniká v Horním Jiřetíně na Mostecku. Investorem stavby je samo město, které roky opuštěnou stavbu koupilo před třemi lety. První hosté by tu měli přespat už příští rok, ještě před hlavní turistickou sezonou. Hostům pod okny povede časem i nová cyklostezka.
„Ve městě nemáme žádné ubytovací kapacity pro turisty. Chybějící ubytování jsme pocítili už letos v létě, kdy hlavně nedaleký zámek Jezeří zaznamenal obrovskou návštěvnost a kde se lidé často ptali na možnosti ubytování v nejbližším okolí,“ popsal starosta Vladimír Buřt prvotní impulz, proč se do rekonstrukce nevyužívané budovy město pustilo.
Věří, že zájem turistů, kteří chtějí objevovat zatím opomíjený kout regionu, nepoleví ani v příštích letech.
Celkové náklady na přestavbu objektu by se měly vyšplhat k 18 milionům korun a radnice je bude kompletně hradit ze svého rozpočtu. Hotel má mít kapacitu 22 lůžek v celkem jedenácti pokojích. Součástí bude i restaurace či parkoviště pro hotelové hosty.
Nové ubytovací zařízení má sloužit hlavně turistům a cykloturistům, kterým bude v budoucnu sloužit i nová cyklostezka, jež bude procházet v místě bývalé železniční tratě hned pod okny hotelu. Výstavba cyklostezky, která jedním směrem povede až k zámku Jezeří a druhým na Litvínov, je už totiž také v plánu.
„Před třemi lety město koupilo od státu všechny pozemky pod bývalou železniční tratí od litvínovského nádraží až do Černic a nyní projektujeme novou cyklostezku. Na cyklisty by měla čekat pohodlná trasa vedoucí celou dobu téměř po rovině. Právě v rámci nákupu pozemků bývalého drážního tělesa jsme koupili i budovu bývalého nádraží,“ doplnil plány starosta.
Nádraží v Horním Jiřetíně bylo v minulosti součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy, která začala fungovat koncem roku 1872. V 70. letech minulého století byla část tratě pod Krušnými horami, mezi Litvínovem a Jirkovem, postupně kvůli těžbě uhlí zrušena.
Stanice v Horním Jiřetíně sloužila ještě nějaký čas jako tzv. nákladiště. V roce 2005 po odstranění kolejí ji ale stihl stejný osud jako trať. Ještě do roku 2014 zde fungovala restaurace, pak už ale jen chátrala.
Po cyklostezce zatím ani stopy. Za mne osobně – naštěstí…