weby pro nejsevernější čechy

Dvojsocha Bolestného Krista a Panny Marie Bolestné na návsi u kaple ve Vysokém Březně

Článek je součástí seriálu Sochy, skulptury, statue, reliéfy, památníky

Vedle kaple v centru obce Vysoké Březno stojí dvojsocha Bolestného Krista a Panny Marie Bolestné.

Sousoší je kulturní památkou:

Tato hodnotná skulptura z roku 1744 je spolu s blízkou kaplí dominantou návsi. Má vysoký trojdílný sokl s německými nápisy. Sedící Bolestný Kristus si podpírá hlavu pravou rukou, rovněž sedící Bolestná P. Marie je o něj opřena zády.

Dvojsocha se skládá ze soklu a vlastní dvojsochy – Bolestného Krista a P. Marie Bolestné. Kolem soklu jsou ze všech stran tři kamenné schody, postupně se zužující, s profilovanou přesahující horní hranou. Sokl má obdélný půdorys s dovnitř pravoúhle vykrojenými rohy. V dolní části je podstavec, zdobený vyrytým vykrajovaným dvojitým zrcadlem. Na tento podstavec je posazen vlastní dvoustupňový sokl, spodní část je vyšší. Dolní obdélný úsek přechází konkávně v oblou římsu a nad ní pak následuje hlavní část soklu, na přední a zadní straně se zrcadlem, ohraničeným vyrytou linií (dole má zrcadlo dovnitř vykrojené rohy a nahoře vrcholí obloukem). V zrcadle se nacházejí nápisy (opis nápisů je uveden na jiném místě). Po obou stranách soklu jsou dvě voluty s ozdobným okrajem, dolní voluta je větší. Sokl je ukončen mohutnou, bohatě profilovanou římsou. Nad římsou je pak druhý – o něco nižší a užší – sokl, s obdobným půdorysem. Na dolní nízkou obdélnou část navazuje hlavní úsek, zdobený vyrytým obrysem zrcadla. Na přední a zadní straně je zrcadlo obdélné, nahoře a dole se ve středu zvedá do oblého tvaru. Na bočních stranách je zrcadlo jednodušší, rovněž obdélné, nahoře s dovnitř vykrojenými rohy. Sokl ukončuje profilovaná římsa, přecházející konkávně v ještě jednu římsu. Na soklu je umístěna dvojsocha. Na jedné straně je socha Bolestného Krista a na druhé pak socha Bolestné Panny Marie. Obě sochy jsou sedící, opírají se o sebe zády a jsou do značné míry spojené. Bolestný Kristus je na přední straně (směrem k průjezdní komunikaci). Sedí na blíže neidentifikovatelném kusu nábytku, pravou nohu má opřenou o podstavec. Kristus je až na bederní roušku a plášť bez oděvu. Plášť je sepnutý na prsou a částečně splývá i přes ruce a podél nohou. Levá ruka vede podél těla a na koleno, pravá, opřená o koleno pravé nohy, podpírá hlavu. Hlava je velmi mírně nakloněna doprava. Vlasy a vousy jsou dnes již téměř nezřetelné, na hlavě je trnová koruna. Na zadní straně (směrem do středu návsi) je socha P. Marie Bolestné. P. Marie rovněž sedí, obě nohy směřují od kolen dolů lehce šikmo. Oděna je v šaty s dlouhými rukávy, členěné do četných záhybů a dále v plášť, vedoucí přes její pravou ruku a pravou nohu. Plášť je u krku nařasen, pod šatem jsou částečně vidět nohy s opánky. Levou ruku s nahoru otevřenou dlaní má P. Marie podél těla, pravá spočívá na prsou. Hlava, pokrytá rouškou, je mírně pozdvižena vzhůru.

Kolem dvojsochy se nacházejí čtyři kamenné hranolové sloupky s širší oblou hlavicí.

Sochařské dílo z první poloviny 18. století, dobré kvality provedení, je dokladem vývoje regionálního sochařství a rovněž jednou z dominant návsi.

Nápisy:

„SIEHE CHRISTVM EINEN MANN VOLL ERSCHMERTZ EM(?) WELCHEN ZV GRÖ(?)SEREN CHRIST LI??EN MITLYDEN FU(?)RSTELLET DI(?)R IN GOTT RVHENDE IOHANN G(?)ALLIN RICHTER UND NACH ?A?I ALLHIER IN OBER PRIESEN 1744” (dolní část soklu, přední stěna)

„UND DEINE SEEL G MARIA WIRD DAS.SCHWERET(?) DES LEYDENS DEINES SOHNS DVRCHDRINGEN AUF DAS DIE GEDANCKEN ?ELER MITLEYDIC CHRISTLICHEM HERTZEN OFFENBAHR WERDEN“ (dolní část soklu, zadní stěna)

Původní evidenční list památky:

Dvojice soch Ecce Hoo a Mater Dolorosa na návsi u kaple.

Na vyrovnávacích schodištních stupních vysoký odstupněný hranolový sokl s datováním k r. 1744. Dolení část soklu z boku profilovaná a lemovaná volutovitou konsolou, podpírající energicky profilovanou římsu, členící sokl na dvě poloviny. Horní část soklu zúžená, nese na jednoduché krycí desce dvojici kamenných soch v podživotní velikosti. Plastiky vzájemně se dotýkajících zádami představují sedícího Krista s trnovou korunou na hlavě, s tělem zahaleným do splývavého pláště, sepjatého u krku sponou. Druhá plastika je sedící žena: Mater Dolorosa ve splývavém šatě s pláštěm přehozeným přes ramena a v předu pod krkem sepjatým. V tváři je vyjádřený bolestný výraz.

Krajový typ, charakteristický pro místní dějiny barokní sochařské tvorby.

Dle záznamu v Památkovém katalogu byla dvousocha v roce 2010 restaurována Radomilem Šolcem.

Informační tabule na místě uvádí:

Hluboké emocionální spoluprožívání bolesti matky Ježíše Krista Panny Marie při utrpení a vykupitelské smrti jejího syna na kříži patřilo k charakteristickým rysům barokní zbožnosti. V nepříliš obvyklé formě toto vyjadřuje i zdejší pozdně barokní dvoustranné sousoší, znázorňující na vysokém pilíři z přední strany sedícího Krista po bičování s trnovou korunou na hlavě a ze zadní strany postavu Panny Marie s mečem bolesti zaraženým v hrudi (s odkazem na 35. verš 2. kapitoly evangelia sv. Lukáše v nápisu). Dle německého nápisu na soklové architektuře bylo sousoší postaveno nákladem Jana Callina, rychtáře a souseda ve Vysokém Březně roku 1744. Na povrchu sousoší se vzácně dochovaly poměrně rozsáhlé stopy původní polychromie, které umožnily v rámci restaurování obnovu původní barevnosti povrchu, která byla ve své době typická takřka pro všechna sochařská díla ve volné krajině.

Tagy