weby pro nejsevernější čechy

Kamenný kříž na východním okraji Vysokého Března

Článek je součástí seriálu Sochy, skulptury, statue, reliéfy, památníky

Na východním okraji obce Vysoké Březno stojí u křižovatky místních komunikací mohutný kamenný kříž.

Kříž je kulturní památkou:

Barokní kříž má dvoudílný sokl s volutami, na jehož horní části je na přední stěně reliéf Panny Marie Zahražanské a na zadní straně je prázdné zrcadlo. Na soklu stojí kamenný krucifix, doplněný dole po obou stranách postavou andílka.

Kříž, umístěný na poměrně vysoké a široké základně s přesahující horní deskou, tvoří dvoudílný sokl a vlastní krucifix se sochami andílků. Sokl má obě části profilovány tak, že střed každé stěny vystupuje – půdorys má tedy tvar čtyřramenného kříže. Dolní část soklu je zakončena konvex-konkávně. Horní část soklu má na bocích volutu, ve středu přetnutou vysokým pásem a nahoře ukončenou mohutným, dovnitř zatočeným závitem. Na předstupující části přední stěny soklu je reliéf madony, umístěný ve vpadlém poli, nahoře ve středu zakončeném půlkruhovým obloukem. Toto pole (tj. pozadí výjevu) má hrubý vrubovaný povrch, zatímco jeho okolí je hladké. P. Marie stojí na otevřené knize. Její esovitě prohnutá postava je oděná v dlouhé šaty s kulatým výstřihem a plášť, sepnutý na hrudi. Plášť kryje paže i předloktí a jeho záhyby zakrývají šaty pod partií pasu. Pod dolním okrajem oděvu jsou viditelné části bot. Pravou rukou P. Marie přidržuje sedícího Ježíška, umístěného nad jejím pravým bokem. V levé ruce, odtažené od těla, drží Marie sloupkovité žezlo, zakončené stylizovaným květem a křížkem. Na hlavě má vlnité vlasy, učesané na střední pěšinku, rty se usmívají. Ježíšek sedí čelně, s nohama, pokrčenýma v kolenou, klín zakrývá látka (snad z Mariina pláště). Levá paže je ohnutá v lokti vedle těla, ruka spočívá na koleni. Pravá paže je ohnutá v lokti před tělem, zdvižená ruka má u úst natažený ukazováček. Na hlavě má Ježíšek krátké zvlněné vlasy, hledí na pozorovatele. Boční stěny horní části soklu tvoří již zmíněná voluta. Na zadní stěně, kde se – stejně jako vpředu – opět uplatňuje voluta, je v předstupující části prázdné obdélné zrcadlo, nahoře a dole uprostřed dovnitř vybrané. Sokl ukončuje profilovaná hlavní římsa, nad středem jednotlivých stěn soklu mírně zvlněná. Horní okraj římsy je zaoblený.

Na římse soklu se ve středu nachází krucifix a po obou jeho stranách socha andílka. Krucifix má vysoký trojdílný podstavec. Jednoduché dolní dva stupně mají na přední straně vystupující střed – podobně jako dolní sokl, hornější stupeň podstavce je dole zaoblený. Následuje o něco užší vrchní díl podstavce s konkávně vybranými boky a rovněž s předstupujícím středem. Na jeho přední stěně je oválná, na šířku orientovaná kartuše s rozeklaným listovitým okrajem a nahoře se stylizovanou laločnatou mušlí. Na podstavci spočívá poměrně mohutné skalisko, vpředu s lebkou s hnáty – lebka je situována do pravého poloprofilu, vrchní hnát pod čelistí je téměř vodorovný. Na skalisku stojí dosti krátký a široký kříž, který má – až na hladký okraj – hrubý vrubovaný povrch. Břevna jsou ukončena mírně zaobleným trojlistem. Na horním z nich je zvlněný list s nápisem „IN/RI“, nahoře dovnitř zavinutý a přibitý hřebem. Kristus má každou nohu přibitou jedním hřebem, špičky nohou spočívají na skalisku. Bedra kryje zvlněná rouška, splývající podél levého boku a přidržovaná provazem. Ruce se skrčenými prsty jsou přibité za zápěstí, muskulatura a hrudní koš jsou spíše jen naznačeny. Na hlavě, nakloněné k pravému rameni, jsou dlouhé vlasy a trnová koruna, na bradě je krátký plnovous. Výrazným prvkem obličeje je velký skobovitý nos. Kolem hlavy je pozlacená svatozář ze tří svazků delších a kratších paprsků. Socha andílka na pravé straně (z hlediska pozorovatele) znázorňuje nahou dětskou postavu, sedící čelně na obláčcích. Levá paže je ohnutá v lokti, ruka spočívá na levém stehně. Pravá paže je zakrytá krucifixem, jehož dolní konec má andílek opřený o levou nohu. Obě nohy jsou pokrčené v kolenou, levá holeň je vytočená vnějším směrem. Andílkův klín kryje rouška, na zádech je pláštík. Hlava je lehce nakloněná k pravému rameni, krátké vlasy jsou vlnité. Na zádech jsou rozepjatá křidélka. Socha andílka na levé straně je v dolní části situovaná čelně, trup se však mírně natáčí ke krucifixu. Nahá dětská postava má na zádech plášť, který přechází pod partií pasu dopředu a zakrývá bedra. V pase je široký opasek, zdobený kruhovým motivem. Andílek klečí na obláčcích, obě paže jsou pozdvižené a ohnuté v lokti před tělem, ruce jsou sepjaté nad levým bokem. Protiváhou tomuto výraznému pohybu je natočení hlavy, která hledí na pozorovatele. Andílek má krátké vlnité vlasy, na zádech jsou rozepjatá křidélka. Kolem skulptury jsou pravidelně rozmístěné čtyři dosti mohutné a vysoké kamenné sloupky. Mají polygonální tvar, nahoře jsou zakončené do zužující se zaoblené hlavice.

Kříž je kvalitním barokním sochařským dílem, dokládajícím vývoj regionálního sochařství; původně byl situovaný na křižovatce dnes již neexistujících cest – tento kontext byl po přemístění ztracen.

Podle původního evidenčního listu stál zřejmě kříž na dodnes zachovaném soklu s reliéfem Františka Xaverského o cca 250 metrů jižněji.

Tagy