- Památník bývalého nádraží Strupčice zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň
- Fara u kostela svaté Kateřiny Alexandrijské ve Sloupu v Čechách
- Dům č.ev. 124 v Janově-Novém Boru
- Viniční dům Kartuziánský lis v Mělníku
- Barokní sýpka v Brníkově
- Budova kampeličky v Podbradci
- Bývalá železniční stanice Horní Jiřetín
- Bývalý pivovar Postoloprty
- Dům čp. 3 na Mírovém náměstí v Postoloprtech
- Budova nové radnice v Postoloprtech
- Budova bývalé restaurace Pod lesem čp. 2119 v Tylově ulici v Litvínově
- Rieckenova vila u textilní továrny v Šumné-Litvínově
- Textilní továrna v Šumné-Litvínově
- Úpravna vody Bílý potok – Meziboří
- Pivovar v Lišnici
- Barokní sýpka (bývalá tvrz) v Lišnici
- Bývalý statek čp. 14 v centru Polerad
- Nádražní budova v Chotyni
- Bývalá venkovská usedlost (hotel RON) u kostela svatého Mikuláše v Mikulášovicích
- Fara u kostela Navštívení Panny Marie v Lobendavě
- Ambity křížové cesty u kostela svatého Jiří ve Chřibské
- Bývalé děkanství u kostela svatého Jiří v Horním Slavkově
- Skalní most Bastei
- Lesní divadlo u Sloupu v Čechách
- Mayerův gloriet v Karlových Varech
- Egermannův dům čp. 100 v Novém Boru (Pivovar Born)
- Bývalá plynárna ve Hřensku
- Budova pošty čp. 55 v Novém Boru
- Gloriet nad bývalou Střelnicí u České Kamenice
- Altán na Jehle u České Kamenice
- Torzo střeleckého sloupu pod Jehlou v České Kamenici
- Bývalá Střelnice ve Sládkově ulici v České Kamenici
- Altán na pěšině nad Máchovou ulicí v České Kamenici
- Vila Franze Matzkeho v Máchově ulici v České Kamenici
- Bývalý vrchnostenský špitál v České Kamenici
- Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem
- Vinice v Brné
- Café Henke v Rumburku
- Obřadní síň hřbitova v Kralupech nad Vltavou
- Automatické mlýny
- Sluneční hodiny ve Vehlovicích
- Hospodářský dvůr – Palmův statek v Jablonném v Podještědí-Markvarticích
- Dům U Zlaté hvězdy čp. 11 v ulici 5. května v Mělníku
- Dvůr Hořín
- Budova vlakového nádraží Duchcov
- Budova bývalého německého gymnázia v Duchcově
- Budova gymnázia v Masarykově ulici v Duchcově
- Bývalá Odborná horní škola pro severozápadní Čechy v Bezručově ulici v Duchcově
- Hospodářský dvůr v Želénkách
- Meteorologický sloup v Městském parku v Hrádku nad Nisou
- Budova bývalé manufaktury v ulici Gen. Svobody v Hrádku nad Nisou
- Budova banky na náměstí Osvoboditelů v Hradci Králové
- Bývalý palác Občanské záložny v ulici V Kopečku v Hradci Králové
- Bývalý palác Záložního úvěrního ústavu na Velkém náměstí v Hradci Králové
- Bývalá Státní odborná škola koželužská v Hradci Králové
- Budova muzea v Hradci Králové
- Tyršův dům v Tyršově ulici v Mělníku
- Budova bývalého gymnázia v Tyršově ulici v Mělníku
- Knihtiskárna Jiřího Jelena v ulici U Tanku v Mělníku
- Radnice na náměstí Míru v Mělníku
- Dům čp. 27 na náměstí Míru v Mělníku
- Dům U Zlatého hroznu na náměstí Míru v Mělníku
- Bývalá Okresní hospodářská záložna v ulici Fibichova v Mělníku
- Husův dům u evangelického kostela v Mělníku
- Hradiště – archeopark svatý Jan v Netolicích
- Kamenný stůl v Běhánkách
- Sluneční hodiny u rozhledny Stradonka
- Mlýn u Karkulky na potoce Žejdlík v Košticích
- Hüttichův statek ve Třtěně
- Budova bývalé měšťanské školy v Jirkově
- Dřevěné úly u jižní terasní zdí v zámeckém parku v Libochovicích
- Altán v lázeňském parku ve Mšeném-lázně
- Lázeňský Pavillon Dvorana ve Mšeném-lázně
- Sýpka v Lenešicích
- Sýpka (špýchar) zvaná Čertův mlýn u zámku Budenice
- Barokní kaštanová alej Zlonice – zámek Budenice
- Altán v parku v Zákolanech
- Sluneční hodiny na Komenského náměstí v Kralupech nad Vltavou
- Kapucínský klášter u zámku Mnichovo Hradiště
- Sala terrena u zámku Mnichovo Hradiště
- Lanová dráha v Mariánských Lázních
- Památník Antonína Dvořáka (původně barokní špitál) ve Zlonicích
- Původní převodové kolo z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Původní regulátor otáček z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Květinové hodiny v ulici Boženy Němcové v Chomutově
- Obří sedačky v Čermákových sadech v Rakovníku
- Bývalé popraviště na Šibeničním vrchu u Bečova nad Teplou
- Bývalá pozorovatelna civilní obrany na Hostibejku v Kralupech nad Vltavou
- Altán v areálu Zahnovy vily v Kamenickém Šenově
- Zděný Holubí dům u čp. 297 v Luhu v Raspenavě
- Meteorologický sloup u kolonády v Lázních Libverda
- Gloriet na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Mariánského pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Eduardova pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Fara ve Valči
- Pozůstatky vodní kaskády v zámeckém parku ve Valči
- Teatron v zámeckém parku ve Valči
- Pivovarské sklepy v zámeckém parku ve Valči
- Letohrádek v zámeckém parku ve Valči
- Zámecký skleník ve Valči
- Gloriet (vyhlídkový altán) v zámecké zahradě v Ploskovicích
- Torzo oranžérie v zámeckém parku v Ploskovicích
- Štola Schachtenstein
- Lesní kavárna v Bílině-Kyselce
- Altán původního pramene Bílinské kyselky v Bílině-Kyselce
- Hudební altán u lázeňského domu Bílina v Bílině-Kyselce
- Letohrádek Milešov
- Vila Pfaffenhof (zámeček Fafák – Veveří) u továrny Richard v Litoměřicích
- Malé Litoměřice
- Radovesická výsypka
- Hospodářská usedlost u čp. 5 v Brňanech
- Altán bývalého akvária v sadech Československé armády v Chomutově
- Dřevěná stáj na rozcestí ve Dřevcích
- Hvězdárna Staré (Třebívlice)
- Cihlářská pec u Hnojnice
- Údajná kaple u silnice v České Vsi (Jablonné v Podještědí) – ve skutečnosti hasičská zbrojnice
- Sruby Na Tokáni
- Park Boheminium (Mariánské Lázně)
- Vysoká pec v Šindelové
- Důlní díla Přebuz
- Bytex, pondělí 26/3/2012
- Bytex, neděle 25/3/2012
- Bytex, sobota 24/3/2012 (doplněno)
- Bytex do půl roku zmizí z mapy Rumburku
Pod svahem, po němž vede železniční trať a na němž je dnešní nástupiště zastávky Duchcov, stojí budova bývalého vlakového nádraží.
Když jsem se tu ocitl poprvé, zažil jsem násobný šok – jednak tu vlak staví jen na znamení, do města samotného je to značně neobvyklý lán cesty, a dole u silnice zavřená opuštěná obří budova…
Budova uzavřená již dlouhou dobu od započetí modernizace železniční trati. Nástupiště a podchody již v provozu, modernizace tohoto úseku dokončena. Samotný interiér budovy je zanesen stavebním materiálem a různým věcem s tím spojenými. Jízdenku si člověk může koupit pouze ve vlaku. Na nástupišti nejsou ani montovány chytré tabule s příjezdy a odjezdy vlaků, jako je tomu i v malé železniční zastávce Jeníkov-Oldřichov, z tohoto důvodu nemá cestující možnost zjistit případně zpoždění vlaků, když dorazí na nástupiště. Jedinou možností je chytrý telefon s přístupem k internetu, kde se dají aktuální informace o vlacích dohledat.
Železniční stanice vznikla v rámci přeložky trati Teplice v Čechách – Most. Budova byla zprovozněna v roce 1969. Jedná se o solitérní stavbu na půdorysu šestihranu. Jejím autorem je Jiří Hyliš, spoluzodpovědný za projekt byl též známější Jaroslav Otruba.
Koncept nádraží vznikal od roku 1962. Dokončeno bylo sice až v r. 1972, řadit ji však lze ještě do „zlaté éry“ 60. let. – stavělo se dle prováděcího projektu z přelomu let 1965 a 1966. Původně se počítalo s řádově větším stavebním objemem, druhá realizovaná verze projektu je již skromnější. Redukce objemu byla jistě aktem realistického nahlédnutí skutečnosti a možná uchránila stavbu osudu velkolepějšího, naddimenzovaného nádraží v nedalekém Oldřichově. I tak působí Duchcovské nádraží oproti skutečnému provozu na něm poněkud velkoryse, není však neúměrně monumentální. Zastávka Duchcov na nové trati Oldřichov – Most fungovala již od zahájení provozu 8. dubna 1968, budova byla ale předána k užívání až roku 1969, jiná literatura uvádí dokonce jako rok dokončení 1972.
Nová odbavovací budova vznikla na nové trati – přeložce Oldřichov-Most. Je poměrně neprakticky vzdálena necelé 2 km od centra města Duchcov, které má 8 tisíc obyvatel. Na druhou stranu obsluhuje i podobně vzdálené obce Lahošť (600 obyvatel) a Jeníkov (850 obyvatel). Podobně vzdálená od centra je však i železniční zastávka Želénky na shodné trati. Hlavní silnice, spojující Duchcov s Lahoští, svírá s tělesem dráhy úhel 60°. Architekt využil této situace a zvolil pro odbavovací budovu centrální koncept o půdorysu pravidelného šestiúhelníku, stěna s hlavním vstupem je tak rovnoběžná se silnicí a stěna s podchodem k nástupištím zase s kolejištěm. Budova je od silnice dostatečně odsazena komunikační smyčkou s parkovištěm a s možností zastavení autobusu. U zelených ploch ve smyčce před budovou a též vedle budovy lze tušit zbytky parkových úprav, pouliční osvětlení je původní.
Odbavovací budova železniční stanice Duchcov, realizovaná dle návrhu Ing. Jiřího Hyliše ze Státního ústavu dopravního projektování Praha, byla dokončena v roce 1968, přičemž detaily interiéru objektu jsou inspirovány tzv. Bruselským stylem. Stavba, jejíž půdorys vychází z pravidelného šestiúhelníku, je částečně podsklepená a v části půdorysu dvoupodlažní, opatřená plochou střechou. Dispozici lze rozdělit na přibližně tři části: odbavovací halu (dvě prosklené stěny a střed budovy), výdejní okénka s čekárnou a v patře s restaurací (dvě stěny s pásovými okny) a zázemí budovy, podchod a zázemí restaurace (dvě zděné stěny s jednotlivými otvory). V interiéru stavby má dominantní postavení bohatě prosklená a vzdušná odbavovací hala, realizovaná přes dvě nadzemní podlaží budovy, s výrazným prvkem jednoramenného schodiště a vyzděným původně květinovým bazénkem osazeným dobovým uměleckým dílem – sochou „Opřená“, socha Julia Lankáše. U jihozápadní fasády stavby se nalézá betonový bazének, do kterého je odváděna dešťová voda ze střechy objektu pomocí přesahujícího betonového střešního chrliče.
Odbavovací budova Duchcovského nádraží je pozoruhodným příkladem „bruselského“ slohu, tedy šířeji chápáno české verze měkkého modernismu (typické dělení prosklené stěny a cik cak motiv „vlaštovky“ přístřešků schodišť na nástupiště). Stavbu lze ale rovněž řadit do tehdy aktuálního strukturalismu (základní šestihran, štěpený v podhledu na trojúhelníky). Šestihrany OD Kotva v Praze pocházejí až z let 1970-1975, polygonální buněčná síť OD Ještěd v Liberci byla realizována teprve v letech 1970-79. Skládaný podhled v odbavovací hale navíc připomíná realizace severočeského rodáka, malíře Zdeňka Sýkory (který ke skládání podobných tvarů začal na naše poměry záhy, od roku 1964, užívat počítače). Nelze nezmínit i dobové skládané hliníkové fasády obchodních domů v tehdejším východním Německu, označované souhrnně jako „silbermode“ (např. OD Centrum v Drážďanech, 1973-1978). Jako poslední souvislost lze zmínit op-artové obklady metra (vynález z roku 1976) architekta Jaroslava Otruby, jehož žákem (nebo spolupracovníkem ve Státním ústavu dopravního projektování /SÚDOP/) patrně autor nového duchcovského nádraží Jiří Hyliš byl.
Budova zdá se nebyla publikovaná v dobovém odborném tisku, první známou zmínkou je fotografie interiéru v publikaci o českých nádražích od Josefa Dandy z roku 1988. Důvodem je však spíše dobový diskurz, pracující ve velkých měřítkách, pro který byla tato realizace pod jeho rozlišovací schopnost. Z uvedeného je patrné, že neokázalá, do jisté míry periferní, avšak konzistentní a působivá stavba do jisté míry dokonce předběhla svůj český kontext.
Autorem sochy „Opřená“ je poměrně známý sochař Julius O. Lankáš (*1909 Vídeň, +1991 Praha). Jinou (méně abstrahovanou) sochu, avšak se shodným motivem, nacházíme publikovanou v katalogu výstavy jeho soch v Galerii Zlatá ulička v roce 1987.
Centrální koncept budovy je logickou reakcí na situaci místa, kdy spolu silnice a železnice svírají úhel 60°. Průčelí tak může být rovnoběžné se silnicí, zadní trakt z kterého vychází podchod zase s nástupišti. Šestiboký hranol překrývá příhradová deska.
1962 – počátek prací na projektu odbavovací budovy, 1971 – otevření železniční stanice
Stavba, jejíž půdorys vychází z pravidelného šestiúhelníku (silnice, k níž je obráceno hlavní západní průčelí, svírá s železniční tratí úhel 60 stupňů, čímž hexagon do něj vhodně zapadá) je částečně podsklepená a v části půdorysu patrová, opatřená plochou střechou značně předstupující před fasádu, před hl. průčelí velmi. Zdivo je omítnuté škrábaným břízolitem, sokl prosklené části má obklad z drobných pískovcových kostek svisle kladených, hrana střešní desky je obložena svisle vlnitým plechem v tmavé barvě. Prosklení stěny má zdůrazněné vertikály a typické „bruselské“ tvarosloví prostřídaných skel mezi nimi. Hlavní západní průčelí má v ose hmotný rámový portál v prosklené ploše, dveře v něm byly původně asi celé prosklené, dnes jsou ve spodní části opatřené plechem.
Jihozápadní průčelí je také celé prosklené, vpravo od středu má v okraji střechy vyčnívající betonový střešní chrlič, který odvádí dešťovou vodu ze střechy objektu do bazénku před fasádou. Jihovýchodní průčelí má prosklenou plochu ve větší pravé části rozdělenu zděným parapetem na pásová okna přízemí a patra. Do východního průčelí jsou z leva protažena pásová okna, v patře na jeho většinu, v přízemí pouze na malou část, zbytek pod oknem v patře vyplňuje pět oken ve zděné části, ve které je vpravo v patře okno a v přízemí dvoukřídlé dveře. V severovýchodním zděném průčelí je v patře šest oken a dveře, v přízemí tři malá okénka a pravou část zakrývá zvýšený terén navršený nad podchod vedoucí k nástupištím.
Severozápadní průčelí je ve zděná větší části sedmiosé, vpravo je malá část prosklená. V přízemí má ve 2. ose dvoukřídlé dveře s nadsvětlíkem, jinak nevelká okna, která jsou i v patře, pouze ve 2. a v místě 6. a 7. osy je po okně větším. Budova má konstrukci logicky o sedmi sloupech kruhového průřezu (jsou pravděpodobně ocelové, vyplněné betonem), které vynášejí prostorovou příhradovinu střešní desky z ocelových trubek, celek zavětrovává zděná část.
Budova železniční stanice Duchcov představuje výjimečné architektonické řešení malého nádraží mimo souvislou městskou zástavbu. Právě toto umístění bylo učiněno jedním z témat architektonického řešení, které vyznačuje prolínání vnitřního a vnějšího prostoru. Stavba reflektuje jak dosavadní vývoj české architektury 60. let 20. století, tak svědčí o reflexi aktuálního dění v architektuře západní Evropy. Mimořádnou hodnotu autenticity zahrnují jak celek, tak řada drobných detailů.
socha Opřená
Pod střešním chrličem je u jihozápadní fasády odbavovací budovy zbudován osmihraný venkovní bazének, aby pojal proud dešťové vody ze střechy. Jde o betonovou mělkou nádržku (výška cca 40 cm, hloubka 20 cm), patrně bez odtoku. Hrubý pohledový beton nemá povrchovou úpravu.Nádrž má tvar oktogonu vepsaného do oválu s delší osou ve směru jihozápad – severovýchod. Po obvodě je vymezen nízkou betonovou zídkou.
Web o architektuře na severu Čech:
Postup důlní činnosti v okolí Duchcova si vyžádal i likvidaci železniční tratě Duchcov–Bílina, která byla nahrazena vybudováním nové přeložky tratě Teplice v Čechách – Most. Na samém okraji katastru Duchcova tak vznikla nová železniční stanice. Předběžný návrh nové budovy vznikl již v roce 1962, avšak realizace prací byla proti původnímu plánu opožděna až do roku 1969. Podle plánu arch. Jiřího Hyliše ze Státního ústavu dopravního projektování byla navržena moderně pojatá velkorysá stavba výpravní budovy s restaurací a samostatným obytným domem pro zaměstnance dráhy. Navržena byla půdorysně šestiboká stavba skeletové konstrukce s prosklenou halou, pokladnami a nádražní restaurací. Hala nádraží je opatřena působivým stropem, jejž tvoří osnova tří rovnoběžných svazků přímek, takže je dělen na trojúhelníková pole, z nichž každé je opatřeno plechovým trojbokým jehlancem s různou mírou vyklonění, a při pohybu halou tak vytváří specifickou proměnlivou geometrickou estetiku.
Objekt je bezmála intaktně dochovanou ukázkou uplatnění „bruselského“ designu šedesátých let. Od roku 2018 je památkově chráněn.
Společně s nádražím v Duchcově vznikly souběžně další zajímavé železniční stavby stanic v Bílině a Oldřichově (nádraží v Oldřichově bylo jako nepotřebné v devadesátých letech 20. století uzavřeno a v roce 2007 strženo).
Nové nádraží v Duchcově, včetně půdorysně šestiboké výpravní budovy skeletové prosklené konstrukce s hliníkovým a pískovcovým obkladem, bylo realizováno dle návrhu Ing. Jiřího Hyliše ze Státního ústavu dopravního projektování Praha v roce 1968. Předběžný návrh nové budovy vznikl v roce 1962, avšak realizace prací se protáhla až do roku 1969. Interiér výpravní haly je vrcholnou ukázkou bruselského stylu. Dominantním prvkem bohatě prosklené odbavovací haly je jednoramenné schodiště spolu vyzděným původně květinovým bazénkem osazeným uměleckým dílem – sochou „Opřená“ od Julia Lankáše. Tvar schodiště, prolamovaná zeď čekárny, umístění telefonní kabiny, podlaha z černých dlaždic, vzdušnost a světelná čistota haly spolu s prvky z černého mramoru, obklady ze skleněné, medově skořicové mozaiky a unikátní podhledový strop tvořený osnovou tří rovnoběžných svazků přímek, vytvářející trojúhelníková pole z nichž každé je opatřeno plechovým trojbokým jehlancem s různou mírou vyklonění, dotvářejí neopakovatelnou syntézu umění bruselského stylu. Zvenčí budovy, u jihozápadní stěny je umístěn betonový bazének, do kterého je odváděna dešťová voda ze střechy objektu pomocí přesahujícího betonového střešního chrliče, který pak za deště tvoří fontánku s vodopádem.