- Památník bývalého nádraží Strupčice zaniklé místní železniční dráhy Počerady – Vrskmaň
- Fara u kostela svaté Kateřiny Alexandrijské ve Sloupu v Čechách
- Dům č.ev. 124 v Janově-Novém Boru
- Viniční dům Kartuziánský lis v Mělníku
- Barokní sýpka v Brníkově
- Budova kampeličky v Podbradci
- Bývalá železniční stanice Horní Jiřetín
- Bývalý pivovar Postoloprty
- Dům čp. 3 na Mírovém náměstí v Postoloprtech
- Budova nové radnice v Postoloprtech
- Budova bývalé restaurace Pod lesem čp. 2119 v Tylově ulici v Litvínově
- Rieckenova vila u textilní továrny v Šumné-Litvínově
- Textilní továrna v Šumné-Litvínově
- Úpravna vody Bílý potok – Meziboří
- Pivovar v Lišnici
- Barokní sýpka (bývalá tvrz) v Lišnici
- Bývalý statek čp. 14 v centru Polerad
- Nádražní budova v Chotyni
- Bývalá venkovská usedlost (hotel RON) u kostela svatého Mikuláše v Mikulášovicích
- Fara u kostela Navštívení Panny Marie v Lobendavě
- Ambity křížové cesty u kostela svatého Jiří ve Chřibské
- Bývalé děkanství u kostela svatého Jiří v Horním Slavkově
- Skalní most Bastei
- Lesní divadlo u Sloupu v Čechách
- Mayerův gloriet v Karlových Varech
- Egermannův dům čp. 100 v Novém Boru (Pivovar Born)
- Bývalá plynárna ve Hřensku
- Budova pošty čp. 55 v Novém Boru
- Gloriet nad bývalou Střelnicí u České Kamenice
- Altán na Jehle u České Kamenice
- Torzo střeleckého sloupu pod Jehlou v České Kamenici
- Bývalá Střelnice ve Sládkově ulici v České Kamenici
- Altán na pěšině nad Máchovou ulicí v České Kamenici
- Vila Franze Matzkeho v Máchově ulici v České Kamenici
- Bývalý vrchnostenský špitál v České Kamenici
- Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem
- Vinice v Brné
- Café Henke v Rumburku
- Obřadní síň hřbitova v Kralupech nad Vltavou
- Automatické mlýny
- Sluneční hodiny ve Vehlovicích
- Hospodářský dvůr – Palmův statek v Jablonném v Podještědí-Markvarticích
- Dům U Zlaté hvězdy čp. 11 v ulici 5. května v Mělníku
- Dvůr Hořín
- Budova vlakového nádraží Duchcov
- Budova bývalého německého gymnázia v Duchcově
- Budova gymnázia v Masarykově ulici v Duchcově
- Bývalá Odborná horní škola pro severozápadní Čechy v Bezručově ulici v Duchcově
- Hospodářský dvůr v Želénkách
- Meteorologický sloup v Městském parku v Hrádku nad Nisou
- Budova bývalé manufaktury v ulici Gen. Svobody v Hrádku nad Nisou
- Budova banky na náměstí Osvoboditelů v Hradci Králové
- Bývalý palác Občanské záložny v ulici V Kopečku v Hradci Králové
- Bývalý palác Záložního úvěrního ústavu na Velkém náměstí v Hradci Králové
- Bývalá Státní odborná škola koželužská v Hradci Králové
- Budova muzea v Hradci Králové
- Tyršův dům v Tyršově ulici v Mělníku
- Budova bývalého gymnázia v Tyršově ulici v Mělníku
- Knihtiskárna Jiřího Jelena v ulici U Tanku v Mělníku
- Radnice na náměstí Míru v Mělníku
- Dům čp. 27 na náměstí Míru v Mělníku
- Dům U Zlatého hroznu na náměstí Míru v Mělníku
- Bývalá Okresní hospodářská záložna v ulici Fibichova v Mělníku
- Husův dům u evangelického kostela v Mělníku
- Hradiště – archeopark svatý Jan v Netolicích
- Kamenný stůl v Běhánkách
- Sluneční hodiny u rozhledny Stradonka
- Mlýn u Karkulky na potoce Žejdlík v Košticích
- Hüttichův statek ve Třtěně
- Budova bývalé měšťanské školy v Jirkově
- Dřevěné úly u jižní terasní zdí v zámeckém parku v Libochovicích
- Altán v lázeňském parku ve Mšeném-lázně
- Lázeňský Pavillon Dvorana ve Mšeném-lázně
- Sýpka v Lenešicích
- Sýpka (špýchar) zvaná Čertův mlýn u zámku Budenice
- Barokní kaštanová alej Zlonice – zámek Budenice
- Altán v parku v Zákolanech
- Sluneční hodiny na Komenského náměstí v Kralupech nad Vltavou
- Kapucínský klášter u zámku Mnichovo Hradiště
- Sala terrena u zámku Mnichovo Hradiště
- Lanová dráha v Mariánských Lázních
- Památník Antonína Dvořáka (původně barokní špitál) ve Zlonicích
- Původní převodové kolo z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Původní regulátor otáček z miřejovické elektrárny na břehu Vltavy v Kralupech nad Vltavou
- Květinové hodiny v ulici Boženy Němcové v Chomutově
- Obří sedačky v Čermákových sadech v Rakovníku
- Bývalé popraviště na Šibeničním vrchu u Bečova nad Teplou
- Bývalá pozorovatelna civilní obrany na Hostibejku v Kralupech nad Vltavou
- Altán v areálu Zahnovy vily v Kamenickém Šenově
- Zděný Holubí dům u čp. 297 v Luhu v Raspenavě
- Meteorologický sloup u kolonády v Lázních Libverda
- Gloriet na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Mariánského pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Altán Eduardova pramene na kolonádě v Lázních Libverda
- Fara ve Valči
- Pozůstatky vodní kaskády v zámeckém parku ve Valči
- Teatron v zámeckém parku ve Valči
- Pivovarské sklepy v zámeckém parku ve Valči
- Letohrádek v zámeckém parku ve Valči
- Zámecký skleník ve Valči
- Gloriet (vyhlídkový altán) v zámecké zahradě v Ploskovicích
- Torzo oranžérie v zámeckém parku v Ploskovicích
- Štola Schachtenstein
- Lesní kavárna v Bílině-Kyselce
- Altán původního pramene Bílinské kyselky v Bílině-Kyselce
- Hudební altán u lázeňského domu Bílina v Bílině-Kyselce
- Letohrádek Milešov
- Vila Pfaffenhof (zámeček Fafák – Veveří) u továrny Richard v Litoměřicích
- Malé Litoměřice
- Radovesická výsypka
- Hospodářská usedlost u čp. 5 v Brňanech
- Altán bývalého akvária v sadech Československé armády v Chomutově
- Dřevěná stáj na rozcestí ve Dřevcích
- Hvězdárna Staré (Třebívlice)
- Cihlářská pec u Hnojnice
- Údajná kaple u silnice v České Vsi (Jablonné v Podještědí) – ve skutečnosti hasičská zbrojnice
- Sruby Na Tokáni
- Park Boheminium (Mariánské Lázně)
- Vysoká pec v Šindelové
- Důlní díla Přebuz
- Bytex, pondělí 26/3/2012
- Bytex, neděle 25/3/2012
- Bytex, sobota 24/3/2012 (doplněno)
- Bytex do půl roku zmizí z mapy Rumburku
K překvapením v Mariánských Lázních patří lanovka ve východní části města, vedoucí na trase Koliba – Krakonoš.
Ač určitou dobu Západočech, relativně často cestující v lázeňském trojúhelníku, objevil jsem tenhle technický unikát až ze severu Čech, když jsem měl namířeno do parku Boheminium. Už je to nějaký čas, o aktuálním stavu nemám představu. Vycházím z tehdejší fotodokumentace a informací na netu, i když je z dostupných zdrojů jasné, že dnes už je leccos jinak.
Kabinková lanová dráha Koliba-Krakonoš v Mariánských Lázních je nejstarší provozovanou kabinkovou lanovou dráhou v Čechách se speciálním pulzním systémem přepravy.
Letní sezóna: 29.4. – 30.10.2022 denně v čase 10:00 – 17:30 hod., odjezd každých 15 minut
Přeprava kol a kočárků zdarma. Elektrokola z důvodu bezpečnosti lanového provozu nepřepravujeme.
Zimní sezóna (prosinec – březen) denně v čase 09:00 – 16:00 hod.
Lanovka je součástí přepravy lyžařů ve ski areálu i pěších turistů
Podrobněji wiki (i když ne zrovna aktuálně) a další weby:
Visutá pulzační kabinková (gondolová) lanová dráha Koliba – Krakonoš v Mariánských Lázních byla první lanovou dráhou tohoto druhu v Československu a po dlouhou dobu jedinou v České republice. Kvůli špatnému technickému stavu byl provoz v roce 2007 přerušen, k obnovení provozu došlo na jaře 2008. Město připravovalo na stejném místě výstavbu nové, sedačkové lanovky, jejíž zprovoznění bylo původně předpokládáno na podzim 2008.
Kabinková lanovka byla budována v letech 1988–1993 v oblasti, kde nikdy žádná jiná lanovka nebyla. Původně jako prestižní záležitost s malým dopravním významem, vedena touhou „něco“ postavit a tak zvýšit význam tohoto lázeňského střediska (když už v Karlových Varech mají lanovky hned dvě). Projekt se táhl od začátku 80.let, byl několikrát přepracováván, až nakonec definitivní podoba zněla na pulzační gondolovou lanovku, první v tehdejší ČSSR. Počítalo se s tím že nastupovat a vystupovat se bude za jízdy, ovšem ve snížené rychlosti. Po několika změnách byla definovaná i trasa, která vycházela od restaurace Koliba a vedla na výšinu za městem. Tím ovšem bylo okamžitě jasné, že lanovka bude mít nízkou návštěvnost, její dolní stanice je totiž poměrně daleko od centra Mariánských Lázní, což vzhledem k tomu, že teoreticky by lázně měli navštěvovat ne úplně zdraví lidé vede pochopitelně k problémům. Původní projekt ovšem počítal ze stavbou trolejbusové tratě k restauraci Koliba. K tomu ale nedošlo (nelze se tomu divit, k restauraci Koliba jezdí autobusová linka 12 Taxislužba – Závišín, v hodinových intervalech, a je o ní takový „zájem“ že je obvykle provozovaná mikrobusem).
Stavět se začalo v roce 1988, drobným nedostatkem bylo např. to, že nebylo jasné, kdo vlastně bude provozovatelem lanovky. Dodavatelem byla sice firma Tatrapoma, ale problémy s nevyzrálou konstrukcí vedly k několikrát odloženému otevření. Situaci zkomplikovalo pochopitelně i rozdělení státu.
Zprovozněna byla v říjnu 1993 a jezdila ve zkušebním provozu jen po dobu zimní sezóny vcelku bez potíží, ale byla zoufale prodělečná. V létě 1994 ji převzal Dopravní podnik Mariánské Lázně, který ji však na podzim 1994 provozoval jen krátce a provoz ukončil. V roce 1998 byl její provoz obnoven (provozovatel opět Dopravní podnik Mariánské Lázně), lanovka však zpočátku jezdila jen o víkendech, později celotýdenně vyjma prvního pracovního dne v týdnu. Lanová dráha byla tarifně integrovaná do systému městské dopravy, platilo na ní dvojnásobné jízdné než v městských autobusech a trolejbusech. U dolní stanice navazuje na autobusovou linku 12, sama lanovka byla v interních materiálech označována jako linka 10. V roce 2007 autobusová linka 12 zajížděla k dolní i horní stanici lanovky ve frekvenci 3–5 párů spojů denně.
V současné době je lanovka společně se dvěma lyžařskými vleky součástí lyžařského komplexu SKI AREA Mariánské Lázně, v letech 2004–2007 byla vybavena novým odbavovacím zařízením. V zimní sezóně je v provozu denně po dobu lyžování, v letní sezóně od května do začátku října jezdí ve čtvrthodinovém intervalu denně kromě pondělí, po zbytek října jen o víkendech.
Lanovka je oběžná jednolanová, jsou na ní pevně uchyceny dvě pětice čtyřmístných kabinek. Dodavatelem byla firma Tatrapoma. Šikmá (skutečná) délka lanovky je 587 metrů, vodorovná délka 578 metrů, převýšení 106 m (Koliba 653 m n. m., Krakonoš 759 m n. m.). Doba jízdy je necelé 4 minuty.
Začátkem listopadu 2007 byl provoz lanovky pro špatný technický stav a nedostatek náhradních dílů na dva měsíce zastaven, přičemž provozovatel předpokládá, že lanovka neprojde následnou revizní kontrolou. V roce 2008 však byl provoz lanové dráhy obnoven v předchozím rozsahu (v letní sezóně květen–říjen).
30. října 2007 město vyhlásilo výběrové řízení na dodávku nové, čtyřsedačkové lanovky umožňující i přepravu jízdních kol, přičemž zadavatel doporučuje maximální využití stávajících patek stožárů a stanic kabinkové lanovky. Rada města 16. října 2007 (usnesení 512/2007) souhlasila se zahájením zadávacího řízení, 13. listopadu 2007 (usnesení 565/2007) schválila složení hodnotící komise, 20. listopadu 2007 (usnesení 579/2007) uložila příslušnému odboru městského úřadu objednat studii širších vztahů v lokalitě lanovky, 27. listopadu 2007 (602/2007) uložila opakovat výběrové řízení, 4. prosince 2007 (605/2007, 606/2007) zrušila probíhající výběrové řízení a zahájila nové, 8. ledna 2008 usnesením č. 9/2008 schválila znění výzvy k uveřejnění podlimitní veřejné zakázky na stavební práce.
Zjevně k žádným změnám a novostavbám nakonec nedošlo, stále se jezdí „retro“, změnila se „jen“ barva.