weby pro nejsevernější čechy

Mozaika Pieta na stěně kostela svatého Bartoloměje v Rakovníku

Článek je součástí seriálu Mozaiky

Na jižní stěně kostela svatého Bartoloměje v Rakovníku směrem do Čermákových sadů je umístěna mozaika Pieta.

Na stěně mezi opěráky gotizující oblouk jako rám, v němž je osazena mozaika Panny Marie, sedící s Kristem na klíně pod křížem.

Ve spodní části mozaiky nápisy:

RAKO / 1934 / KOEHLER
O VY VŠICHNI, KTEŘÍŽ JDETE CESTOU, POZORUJTE / A VIZTE, ZDALI JEST BOLEST, JAKO BOLEST MÁ!
PLÁČ JER. I,12
Věnovala Alžb. Heroldová

Obraz Piety z roku 1934 zhotoven technikou řezané mozaiky podle návrhu malíře Jano Köhlera. Obraz je částí souboru 13 obrazů, zamýšlených pro novou křížovou cestu na moravském Svatém Hostýně od architekta Dušana Jurkoviče. V Jurkovičových zastaveních původně umístěny skleněné obrazy od Joži Úprky, které však špatně odolávaly tamním klimatickým podmínkám, z Úprkových obrazů proto zachován jen jediný, třináctý, dvanáct nahrazeno trvanlivějšími keramickými obrazy Jano Köhlera. Třináctý Köhlerův obraz zůstal v Rakovníku, Rakovníku ho věnovala Alžběta Heroldová.

Výška 338 cm, šířka 206 cm.

Podrobněji zde ->

Éra ředitele Emila Sommerschuha (1866-1916) patří v dějinách rakovnické továrny na výrobu keramických obkladů, známé jako šamotka, k těm nejslavnějším. Syn známého pražského výrobce kachlových kamen a absolvent umělecko-průmyslové školy dychtivě hledal nová, neotřelá spojení mezi vysokým uměním a prozaickým oborem keramických kachlů a obkladaček. Ve spolupráci se špičkovými výtvarníky a architekty své doby se mu tak podařilo vybudovat z řadové továrny za městem ctižádostivou umělecko-řemeslnou laboratoř, o jejíž vysoké úrovni dodnes svědčí např. skvostné interiéry Obecního domu či opulentní interiéry luxusního hotelu Imperiál v Praze. Ohromují nejen svou uměleckou silou, ale i precizním řemeslným provedením, které bylo pro rakovnickou šamotku standardem. Hledání nových způsobů prolínání výtvarného umění s výrobou obkladaček přivedlo Emila Sommerschuha i k vynálezu řezané mozaiky, inspirované figurálními vitrážemi z kostelních oken. Působivou umělecko-řemeslnou techniku následně rozvinul a dovedl k dokonalosti akademický malíř Jano Köhler (1873-1941). Ve spolupráci s rakovnickou šamotkou vytvořil od roku 1904 řadu úchvatných mozaikových keramických obrazů, která dodnes nepřestávají okouzlovat svou vyjadřovací silou, harmonickou barevností i dokonalou propracovaností v každém detailu.

Většina z dochovaných obrazů z řezané mozaiky se nachází na Moravě, v Čechách jsou vzácností. Jedno z vrcholných děl z řezané mozaiky, která vznikla ve spolupráci malíře Köhlera a rakovnické šamotky, můžete obdivovat i přímo v Rakovníku. Vzniklo v roce 1934 a v impozantních proporcích zachycuje závěrečný výjev z ukřižování Ježíše Krista – plačící Pannu Marii s mrtvým tělem Ukřižovaného v náručí. Köhler původně vytvořil tento obraz pro poslední z celkem třinácti zastavení křížové cesty, která navrhl pro významné moravské poutní místo Svatý Hostýn.

Obraz najdete na jižní vnější stěně kostela sv. Bartoloměje, mezi opěrnými pilíři směrem k parku pod kostelem.

Tagy