- Plastika s mozaikou Čtyři roční období u obchodního střediska ve Stránského ulice v Litoměřicích
- Mozaika v hale hlavního nádraží v Ústí nad Labem
- Mozaika Slunce na obchodním středisku Lučan v Postoloprtech
- Mozaika na bývalé fontáně na náměstí Míru v Litvínově
- Mozaika Pocta dělnosti severních Čech na budově bývalého Krajského národního výboru v Ústí nad Labem
- Mozaika Město a chemický závod Lovosice u kruhového objezdu v ulici Krátká
- Část skleněné mozaiky Země v areálu Českého porcelánu v Dubí
- Mozaika Oslava práce na sídlišti Písečná v Chomutově
- Mozaika s reliéfem Postava u kruhového objezdu ve Školní ulici v Chomutově
- Mozaika na fasádě bývalého obchodního střediska Jitřenka v Chomutově
- Mozaika před vstupem do kostela svatého Bartoloměje v Rakovníku
- Mozaika Pieta na stěně kostela svatého Bartoloměje v Rakovníku
- Mozaika s fontánou u Clam-Gallasova paláce v Lázních Libverda
- Mozaika v prostoru pod terasami budovy Magistrátu města v Mostě
- Část skleněné mozaiky Země v atriu Magistrátu v Mostě
Na jižní stěně kostela svatého Bartoloměje v Rakovníku směrem do Čermákových sadů je umístěna mozaika Pieta.
Na stěně mezi opěráky gotizující oblouk jako rám, v němž je osazena mozaika Panny Marie, sedící s Kristem na klíně pod křížem.
Ve spodní části mozaiky nápisy:
RAKO / 1934 / KOEHLER
O VY VŠICHNI, KTEŘÍŽ JDETE CESTOU, POZORUJTE / A VIZTE, ZDALI JEST BOLEST, JAKO BOLEST MÁ!
PLÁČ JER. I,12
Věnovala Alžb. Heroldová
Obraz Piety z roku 1934 zhotoven technikou řezané mozaiky podle návrhu malíře Jano Köhlera. Obraz je částí souboru 13 obrazů, zamýšlených pro novou křížovou cestu na moravském Svatém Hostýně od architekta Dušana Jurkoviče. V Jurkovičových zastaveních původně umístěny skleněné obrazy od Joži Úprky, které však špatně odolávaly tamním klimatickým podmínkám, z Úprkových obrazů proto zachován jen jediný, třináctý, dvanáct nahrazeno trvanlivějšími keramickými obrazy Jano Köhlera. Třináctý Köhlerův obraz zůstal v Rakovníku, Rakovníku ho věnovala Alžběta Heroldová.
Éra ředitele Emila Sommerschuha (1866-1916) patří v dějinách rakovnické továrny na výrobu keramických obkladů, známé jako šamotka, k těm nejslavnějším. Syn známého pražského výrobce kachlových kamen a absolvent umělecko-průmyslové školy dychtivě hledal nová, neotřelá spojení mezi vysokým uměním a prozaickým oborem keramických kachlů a obkladaček. Ve spolupráci se špičkovými výtvarníky a architekty své doby se mu tak podařilo vybudovat z řadové továrny za městem ctižádostivou umělecko-řemeslnou laboratoř, o jejíž vysoké úrovni dodnes svědčí např. skvostné interiéry Obecního domu či opulentní interiéry luxusního hotelu Imperiál v Praze. Ohromují nejen svou uměleckou silou, ale i precizním řemeslným provedením, které bylo pro rakovnickou šamotku standardem. Hledání nových způsobů prolínání výtvarného umění s výrobou obkladaček přivedlo Emila Sommerschuha i k vynálezu řezané mozaiky, inspirované figurálními vitrážemi z kostelních oken. Působivou umělecko-řemeslnou techniku následně rozvinul a dovedl k dokonalosti akademický malíř Jano Köhler (1873-1941). Ve spolupráci s rakovnickou šamotkou vytvořil od roku 1904 řadu úchvatných mozaikových keramických obrazů, která dodnes nepřestávají okouzlovat svou vyjadřovací silou, harmonickou barevností i dokonalou propracovaností v každém detailu.
Většina z dochovaných obrazů z řezané mozaiky se nachází na Moravě, v Čechách jsou vzácností. Jedno z vrcholných děl z řezané mozaiky, která vznikla ve spolupráci malíře Köhlera a rakovnické šamotky, můžete obdivovat i přímo v Rakovníku. Vzniklo v roce 1934 a v impozantních proporcích zachycuje závěrečný výjev z ukřižování Ježíše Krista – plačící Pannu Marii s mrtvým tělem Ukřižovaného v náručí. Köhler původně vytvořil tento obraz pro poslední z celkem třinácti zastavení křížové cesty, která navrhl pro významné moravské poutní místo Svatý Hostýn.
Obraz najdete na jižní vnější stěně kostela sv. Bartoloměje, mezi opěrnými pilíři směrem k parku pod kostelem.