- Železniční viadukt v Jimlíně nad silnicí a potokem Hasina
- Torzo železničního mostu jižně od Janova
- Torzo železničního mostu v Horním Jiřetíně
- Inundační most Postoloprty
- Viadukt na bývalé železniční trati Počerady-Vrskmaň u Polerad
- Železniční viadukt v Chotyni
- Silniční most nad železniční tratí u Žďáru
- Nový silniční most na silnici 16 v Mělníku
- Zdymadlo Hořín na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu u Mělníka
- Vraňansko-hořínský plavební kanál u Mělníka
- Silniční most Josefa Straky v Mělníku
- Duchcovský viadukt
- Silniční most přes Bouřlivec v Želénkách
- Železniční most přes Jizeru u Dolní Dušnice
- Kamenný zámecký most přes Ploučnici v Mimoni
- Soutok Labe s Vltavou v Mělníku
- Kamenný most přes Radbuzu v Dobřanech
- Kamenný most přes Ploučnici v Horní Polici
- Železniční most přes Mohelku v Rychnově u Jablonce nad Nisou
- Kamenný most přes Bílinu ve Lbíně
- Černý most (a akvadukt) přes železniční trať z ulice Na Hamrech v Krupce
- Silniční most přes Ohři jižně od Křesína
- Silniční most přes Ohři ve Vršovicích u Loun
- Most pro pěší nad železniční tratí ve Mšeném-lázně
- Charlottin most přes Mlýnský potok v zámeckém parku Veltrusy
- Masarykův most v Kralupech nad Vltavou
- Krytý dřevěný silniční most přes Ohři v Radošově
- Zastřešená lávka v Čermákových sadech v Rakovníku
- Údolní nádrž Naděje
- Tyršův most přes Labe v Litoměřicích
- Odvodňovací štola Radovesické výsypky
- Silniční most u Budyně nad Ohří
- Silniční most přes Ohři mezi Doksany a Brozany nad Ohří
- Lávka Frankovka přes Střelu jihozápadně od Rabštejna nad Střelou
- Kaple Nad vývěrem Rudného pramene na Havlíčkovu ulici pod kostelem Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem
- Most přes Moravanský potok u Dolních Zálezel
- Most přes Podlešínský potok pod Podlešínem
- Silniční most přes Svitávku v Nových Zákupech
- Klášterní most v Zákupech
- Kamenný most v Zákupech
- Poštovní most v Mimoni
- Bývalý vodní náhon u Mařeniček
- Bývalý vodní náhon u Antonínova údolí
- Bývalé koupaliště u Naděje
- Bývalý vodní náhon u Naděje
- Průrva u Radvaneckého rybníka
- Železniční most u Bořkova
- Pitrův most v Rajhradě
- Kamenný most v Markvarticích
- Silniční most u Mnichova Hradiště
- Silniční most u Bakova nad Jizerou
- Kamenný most přes Rokytku v Kryštofově Údolí
- Železniční most u Noviny
- Kamenný most přes Mandavu v Rumburku
- Most Sychrov-04 v Radostíně
- Železniční most u Sychrova
- Železniční most v Zahrádkách
- Barbořin most u Zahrádek
- Staroměstský most v Děčíně
- Vodní nádrž Josefův Důl
- Kamenný most v Rabštejně nad Střelou
- Krytá lávka v Kynšperku nad Ohří
- Průrva Ploučnice
- Akvadukt na Chřibské Kamenici
- Železniční most ve Vilémově
- Ovčí most u Tisové v Krušných horách
- Silniční most v Horní ulici v Českém Krumlově
Na východním okraji města Rajhrad v ulici Na Aleji, na silnici k benediktinskému klášteru a do obce Rajhradice, překračuje boční rameno řeky Svratky kamenný most, nazývaný Pitrův.
Most byl postaven v roce 1760 na náklady rajhradského kláštera a pojmenován byl po proboštovi J. Pitrovi. Most je kamenný, se dvěma pilíři. Souběžně s ním vede ocelová lávka pro pěší.
Podrobněji z netu:
Most vede přes nynější boční rameno Svratky, které však v minulosti, do zregulování řeky, tvořilo její hlavní rok.
Dřevěný most, na němž se vybíralo mýto, se na tomto místě, na spojnici Rajhradu a benediktinského kláštera, nacházel zřejmě již od poloviny 11. století. Krytý dřevěný most se dvěma zděnými pilíři zde byl vybudován v roce 1694. Lépe odolával jarním ledům. Měl dřevěnou vozovku s dřevěným zábradlím a celou stavbu kryla šindelová střecha.
Současný kamenný most s ledolamy vznikl v roce 1760 za probošta Josefa Pitera, navrhl jej vídeňský inženýr Josef Anneis. Původně měl sedm oblouků a byl ozdoben pěti sochami světců a kamenným křížem vídeňského sochaře Nösmanna, které však byly později přemístěny do areálu rajhradského konventu, kde jsou rozmístěny podél cesty na prvním nádvoří. Upravován byl v 19. století (vsazená deska s vročením 1828). Kouzlo starobylosti ztratil most v roce 1937, kdy dostal dnešní podobu. V současné podobě má pouze tři oblouky se dvěma pilíři a dvěma krajními polopilíři a jeho aktuální kondice vůbec není dobrá. Asi už dlouho. Paralelně s mostem, po jeho jižní straně, vede přes rameno Svratky také současná ocelová lávka pro pěší.
Most je kulturní památkou, v Památkovém katalogu velmi stručně:
Původně pozdně barokní most postavený rajhradskými benediktiny byl několikrát upraven v 19. století. Jedná se o hodnotnou technickou památku a doklad hospodářských investic rajhradského kláštera.
Podstatně víc je v původním evidenčním listu památky:
Most přes rameno Svratky původně se sedmi, nyní se třemi kamennými oblouky, nesenými dvěma mohutnými pilíři a dvěma polopilíři. Na čelní straně pilířů polosloupy, na zadní straně severní hrotité opěráky. Klenební oblouky segmentově tvarované, ve vrcholu klenák. V břežním pilíři vyryt v kameni letopočet 1843. Na středním pilíři je pískovcová deska se znakem opatství rajhradského a nápisem. Na stěně mostu u pravého břehu vsazena druhá deska s nápisem a letopočtem. Most s nově upravenou vozovkou je ohraničen železným zábradlím.
Materiál: kámen, cihla, železo, beton.