- Železniční viadukt v Jimlíně nad silnicí a potokem Hasina
- Torzo železničního mostu jižně od Janova
- Torzo železničního mostu v Horním Jiřetíně
- Inundační most Postoloprty
- Viadukt na bývalé železniční trati Počerady-Vrskmaň u Polerad
- Železniční viadukt v Chotyni
- Silniční most nad železniční tratí u Žďáru
- Nový silniční most na silnici 16 v Mělníku
- Zdymadlo Hořín na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu u Mělníka
- Vraňansko-hořínský plavební kanál u Mělníka
- Silniční most Josefa Straky v Mělníku
- Duchcovský viadukt
- Silniční most přes Bouřlivec v Želénkách
- Železniční most přes Jizeru u Dolní Dušnice
- Kamenný zámecký most přes Ploučnici v Mimoni
- Soutok Labe s Vltavou v Mělníku
- Kamenný most přes Radbuzu v Dobřanech
- Kamenný most přes Ploučnici v Horní Polici
- Železniční most přes Mohelku v Rychnově u Jablonce nad Nisou
- Kamenný most přes Bílinu ve Lbíně
- Černý most (a akvadukt) přes železniční trať z ulice Na Hamrech v Krupce
- Silniční most přes Ohři jižně od Křesína
- Silniční most přes Ohři ve Vršovicích u Loun
- Most pro pěší nad železniční tratí ve Mšeném-lázně
- Charlottin most přes Mlýnský potok v zámeckém parku Veltrusy
- Masarykův most v Kralupech nad Vltavou
- Krytý dřevěný silniční most přes Ohři v Radošově
- Zastřešená lávka v Čermákových sadech v Rakovníku
- Údolní nádrž Naděje
- Tyršův most přes Labe v Litoměřicích
- Odvodňovací štola Radovesické výsypky
- Silniční most u Budyně nad Ohří
- Silniční most přes Ohři mezi Doksany a Brozany nad Ohří
- Lávka Frankovka přes Střelu jihozápadně od Rabštejna nad Střelou
- Kaple Nad vývěrem Rudného pramene na Havlíčkovu ulici pod kostelem Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem
- Most přes Moravanský potok u Dolních Zálezel
- Most přes Podlešínský potok pod Podlešínem
- Silniční most přes Svitávku v Nových Zákupech
- Klášterní most v Zákupech
- Kamenný most v Zákupech
- Poštovní most v Mimoni
- Bývalý vodní náhon u Mařeniček
- Bývalý vodní náhon u Antonínova údolí
- Bývalé koupaliště u Naděje
- Bývalý vodní náhon u Naděje
- Průrva u Radvaneckého rybníka
- Železniční most u Bořkova
- Pitrův most v Rajhradě
- Kamenný most v Markvarticích
- Silniční most u Mnichova Hradiště
- Silniční most u Bakova nad Jizerou
- Kamenný most přes Rokytku v Kryštofově Údolí
- Železniční most u Noviny
- Kamenný most přes Mandavu v Rumburku
- Most Sychrov-04 v Radostíně
- Železniční most u Sychrova
- Železniční most v Zahrádkách
- Barbořin most u Zahrádek
- Staroměstský most v Děčíně
- Vodní nádrž Josefův Důl
- Kamenný most v Rabštejně nad Střelou
- Krytá lávka v Kynšperku nad Ohří
- Průrva Ploučnice
- Akvadukt na Chřibské Kamenici
- Železniční most ve Vilémově
- Ovčí most u Tisové v Krušných horách
- Silniční most v Horní ulici v Českém Krumlově
Hlavní silniční tah přes Rumburk překonává v ulici Pražská nedaleko kruhového objezdu tok říčky Mandavy pomocí kamenného barokního mostu.
Většina těch, kdo projíždějí, si asi ani neuvědomí, kudy to vlastně projíždí, maximálně postřehne dvojici soch na zábradlí. Ono se ani není moc co divit. Na most vlastně skoro odnikud není pořádně vidět, nikdo ho nikde moc nepropaguje, a najít o něm smysluplné informace takřka nelze…
Památkový katalog selhává, protože ochrany se dostalo pouze sochám. Encyklopedie mostů je víc než stručná: První, větší (pravděpodobně barokní) most zdobí sochy sv. Jana Nepomuckého a sv. Šebestiána datované do roku 1759. Tečka. To už i mapy.cz jsou obsáhlejší: Barokní kamenný most byl postaven přes říčku Mandavu v 18. století. Má tři oblouky a na jeho pilířích spatříte sochy sv. Jana Nepomuckého a sv. Šebestiána. Most prošel na konci 20. století rekonstrukcí.
A pak už to začíná…
Přechod přes říčku Mandavu byl podmínkou existence obchodní cesty, vedoucí z českého vnitrozemí přes Rumburk do Lužice. Původně zde byl zřejmě brod, později dřevěný most. V polovině 18. století byl postaven kamenný trojpolový most, který zde stojí dodnes. Most vydržel nárůst silniční dopravy v 19. i 20. století, téměř celá devadesátá léta 20. století tudy popojížděly kolony kamionů. Jediným odlehčením byla stavba rovnoběžné lávky pro pěší. Po dokončení silničního obchvatu města bylo možno most uzavřít a důkladně opravit. Přitom byla z Mandavy vylovena, opravena a nově nainstalována socha sv. Jana Nepomuckého, shozená po II. světové válce.
Městský web uvádí:
Barokní kamenný most přes řeku Mandavu se třemi mostními oblouky byl náročně rekonstruován v letech 2006-2007. Původní „městský královský most“ byl osazen pískovcovými polychromovanými sochami sv. Jana Nepomuckého a sv. Šebestiána. Šebestián byl nákladním vozem shozen na sklonku 70. let 20. století do řeky, proto byly sochy následně demontovány. Na nově opravený most byly osazeny až po restaurování. Oprava mostu získala čestné uznání v celostátní soutěži Dopravní stavba roku 2006.
Tak, a teď co si vybrat? Jisté je, že dlouhou dobu nebyla na svém místě ani jedna ze soch. Wiki v seznamu kulturních památek uvádí, že „socha sv. Jana Nepomuckého byla převedena do muzea„. Jak, jestli ležela v řece? Nebo někdo zmotal páté přes deváté a všichni jen kopírují, neověřují a nepřemýšlí? Naštěstí je kam sáhnout – knih o Rumburku je dost, a v některých se i něco najde.
Ester Sadivová, Olga Vodáková, Josef Rybánský – Rumburská zastavení (Město Rumburk 2012), str. 30-32
Tak aspoň pár výpisků:
Ulice Pražská se dříve jmenovala Schönborner – Strasse. Sv. Šebestián spadl (údajně z neznámých příčin) do Mandavy v roce 1968, tehdy byl společně se sv. Janem Nepomuckým deponován nejprve do místního muzea, následně (po restaurování) do rumburského Domu kultury. Takže info o sv. Janu, shozeném po válce, je nejspíš blábol. Sochy byly restaurovány sice již v roce 1997, na osazení na původní místo si ale počkaly až do roku 2006.
Do 90. let 20. století před mostem stával kamenný pomníček, upomínající na nehodu, kterou tu měl 24. dubna 1824 Gottfried Pfohl z Maffersdorfu (Vratislavice nad Nisou). Jeho torzo nechal renovovat majitel tehdy ještě fungující restaurace Mandava, leč vzápětí po osazení pomníček zmizel. Rekonstrukce mostu vyšla na cca 15 milionů a provedla ji firma SaM Silnice a mosty Děčín. Bylo nutno zesílit železobetonovými skořepinami klenby, provést novou izolovanou mostovku a vše vyzdít do původní podoby.
Sochy na mostě bývaly bohatě polychromované, jak je vidět i na fotografii v knize. Stejné foto lze najít v porovnávací publikaci Jiřího Stejskala – Rumburk včera a dnes (Město Rumburk 2010) na straně 13, kde je i poznámka, že v místě dnešního kruhového objezdu stávala kovárna. Zcela jiné foto je pak v knize Zdeněk Kříček, Jaroslav Hocký, Miroslav Brož – Rumburk v historických fotografiích (Ing. Zdeněk Kříček 2008) na straně 65 – tam je k vidění nejen polychromie soch, ale také „hustota“ provozu na hlavní cestě, kdy se po mostovce v klidu prochází dav i s kočárkem. Další (barevný) pohled je pak na straně 68.