Každý první víkend v srpnu naši němečtí sousedé vzdávají hold historické technice. Tento rok jsme se i my zúčastnili osmého ročníku akce nazvané Historik Mobil. Konala se kousek od našeho výběžku – v německých městech Jonsdorf, Oybín a Lückendorf. Jak už název akce napovídá, jednalo se o přehlídku historických vozidel – osobních sériových i sportovních automobilů, dodávek, obytných vozů, autobusů, nákladních vozidel, zemědělských vozidel, hasičských vozů, běžných i závodních motocyklů včetně sajdkár. To vše bylo k vidění na prostranství kolem jonsdorfského nádraží. Celá akce byla zorganizována s pověstnou německou precizností. Dle doporučení pořadatelů jsme odstavili auto na parkovišti v Bertsdorfu, tam jsme nastoupili do historického vlaku taženého dobovou parní lokomotivou, která nás dovezla do Jonsdorfu. Úzkokolejka je pýchou žitavského regionu a svou podstatou se stala součástí události. Na všech nádražích bylo velmi živo. Narazili jsme na kolotoče, živou hudbu, zvířátka, stánky s místními výrobky, občerstvení – prostě vše, co k takovému typicky německému veselí patří. Milovníci světa kolejí si navíc mohli prohlédnout žitavské historické depo, které je otevřené veřejnosti pouze jednou za rok a to právě u příležitosti konání Historik Mobilu.
Jakmile jsme se pokochali historickými vozidly u jonsdorfského nádraží, přemístili jsme se autobusem do Lückendorfu, kde bylo dojezdiště všech vozidel závodu do vrchu. Odtud jsme pokračovali 5 minut pěšky k cíli. Závod do vrchu pořádaný na silnici z Eichgrabenu do Lückendorfu byl lákadlem celé akce. Cesta byla už ve třicátých letech minulého století využívána k podobným závodům. Lidé postávali či posedávali v zatáčkách, aby viděli ty nejzajímavější a nejnapínavější řidičské manévry. My jsme se dostavili na závody v neděli, kdy měly svůj den motocykly. Nejzajímavějším okamžikem byl závod motocyklů se sajdkárami. Pobočníci řidičů „sajdek“ předváděli kaskadérské kousky. Aby se motocykly nepřevrátily, vyrovnávali těžiště tak, že svou hlavu či ramena nebezpečně přiblížili povrchu vozovky, či dokonce využili brázdy u silnice k tomu, aby se vyklonili až pod úroveň asfaltu. Po tomto zážitku nás trochu mrzelo, že jsme nemohli sledovat závody automobilů, které se jely v sobotu.
Byli jsme pyšní, když jsme z tlampačů uslyšeli i jména českých závodníků. Dvojice Ostravanů Jiří Huml – Vojtěch Huml na stroji SUZUKI SRS 750 GT z roku 1978 dokonce v kategorii Klasse 6 (Motocykl se sajdkárou do roku výroby 1985) zvítězila. Kompletní listinu výherců naleznete zde. Nejstarším motocyklem na trati byl Rovin Tour de France z roku 1924. Nejstarší automobil, který se na akci objevil, pocházel z roku 1930 a nesl si na přední kapotě dodnes známý modrobílý znáček BMW – jednalo se přímo o typ DA 3/Ihle.
Bylo by krásné, kdybychom se i my na české straně mohli pochlubit podobným závodem. Dnes už si málokdo vzpomene, že naši předci obdobné závody do vrchu pořádali na kopci Šébru. V roce 1924 se ho účastnila, a dokonce i vyhrála královna volantu – Eliška Junková s manželem Čeňkem. Těšíme se na příští rok a rozhodně si nenecháme ujít sobotní závody stařičkých automobilů.
http://www.lueckendorfer-bergrennen.eu/bildergalerie%20-%202014.htm